Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Upp som en sol, ner som gårdagens buzzword

Publicerad: 18 September 2017, 13:22

Linda Elers är opinionsbildare i Resumé.

En riktigt stark idé går inte att värja sig från, till skillnad mot dagens och morgondagens trollsländor, skriver Linda Elers.


Ämnen i artikeln:

M&C SaatchiReklambranschenLinda Elers

En morgon i somras vaknade jag tidigt och gick ner till den enormt vackra stranden där vi befann oss, för att se solen gå upp över havet. Men trots det tidiga klockslaget var jag inte ensam. Några andra tappra människor hade också masat sig upp för att njuta av soluppgången. Trodde jag. Istället stod de med ryggen mot den och tog selfies. Ett par riggade upp tre kameror som tog bilder i olika vinklar när de gick fram och tillbaka på stranden med soluppgången som fond.

I vår moderna värld är alla människor varumärken med sin egen lilla reklambyrå. Och för att synas i mängden kämpar vi allt hårdare.

Att samma sak gäller för verkliga varumärken är förstås ingen nyhet. Strävan efter synlighet har alltid varit vår branschs vardag, men i dag bjuder den på nya utmaningar. För hur når vi människorna i målgruppen när de finns på olika plattformar, har mindre tid än någonsin och dessutom är fullt upptagna med att ta den perfekta bilden av sig själva framför en soluppgång?

Svaret levereras allt oftare i form av något nytt buzzword eller en ny teknik. 360-film, VR, content och "always on" – oavsett vilken lösningen är presenteras den ofta av övertygande predikanter som den enda vägen framåt. Och i rädslan för att bli frånåkta av konkurrenterna är det många som hoppar på tåget: ut med det gamla, in med det nya. Pengar satsas, budgetar omfördelas, mediastrategier skrivs om och tjänster köps in. Inte sällan har predikanterna någonting att tjäna på det. Vilket sammanträffande.

Men när dammet har lagt sig, visar det sig ofta att det inte är Den Nya Lösningen som är den nya lösningen. Istället är det samma saker som fortsätter fungera år efter år när det kommer till kommunikation: en intressant idé och en bra historia. 360-film, VR, content eller morgondagens nya grej blir inte bättre än innehållet det fylls med. Berättas en riktigt bra historia kommer människor att vilja lyssna. Och är idén tillräckligt intressant vill människor ta del av den.

Det är de varumärken som har is i magen som vinner i längden. De som är relevanta och konsekventa och vågar satsa helhjärtat på ett koncept. Bra kommunikation bygger på kunskap, strategi, insikter, kreativitet och hantverk och kräver stort hjärnarbete att ta fram. Men den träffar alltid i magen.

När himlen var som vackrast den där morgonen på stranden, kunde ingen – inte ens paret med de många kamerorna – låta bli att stanna upp och vända ansiktet mot solen. Precis så fungerar en riktigt stark idé. Den går inte att värja sig från.

Linda Elers
Creative director, M&C Saatchi

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.