Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Uppmaningen till byråer: Era praktikanter är utbrända – inte ”känsliga”

Publicerad: 28 januari 2022, 10:52

Foto: Anna Rut Fridholm

Det är dags för individer att sluta ta på sig skulden och våga ställa branschen mot väggen: det görs inte tillräckligt. Kreatören som blev utbränd redan under utbildningen är ett tydligt exempel.


Ämnen i artikeln:

Prestationens prisOpinion

”Det är inte branschens fel att jag mår dåligt.”

Studenten som blivit utbränd redan innan hen slutat skolan har fått kalla fötter inför en intervju vi tänkt publicera som en del i ”Prestationens pris”. Det är artikelserien som tar avstamp i att kommunikationsbranschen är värst drabbad i Sverige av psykisk ohälsa: över 40 procent av sjukskrivningarna beror på arbetsrelaterad psykisk ohälsa.

Nu, efter att ha blivit uppringd av de byråer hen varit på, ångrar kreatören en del av den kritik som tidigare framförts: om arbetsledare som inte sett hur hen mådde, om press, stress och arbetsplatser där folk inte pratade med varandra. 

Istället tar kreatören på sig problemet själv: hen uppmärksammade aldrig någon på att hen mådde dåligt. Att hen var, och är, en överpresterande person, som dessutom är känslig för kritik, var anledningen till utbrändheten: inte arbetsgivare eller bransch omkring. 

”Jag tror inte att en artikel skulle gynna min karriär,” får jag höra. Det gör mig besviken. Inte på individen, utan på de strukturella problem som finns med press och stress i den här branschen. 

Resonemanget, ”det är inte branschens fel att jag mår dåligt”, ”jag är nog bara för känslig”, gör mig både arg och orolig. Arg, för att det visst är chefens ansvar att se till att medarbetaren mår bra. Orolig, för hela arbetsstyrkan riskerar att gå förlorad om det är så här vi resonerar. Resumé har plikttroget rapporterat om talangflykten från byråerna. Även om förflyttningarna är del av en större rörelse till startup-världen måste frågorna om arbetsrelaterad stress tas på allvar för bolag som vill vara en attraktiv arbetsgivare.

Enligt Arbetsmiljölagstiftningen har en arbetsgivare ansvar för sina anställdas mående på arbetsplatsen, se till att arbetsmiljön inte bidrar till ohälsa, och man ska arbeta förebyggande mot arbetsrelaterad stress. Som Sten Eriksson, kommunikationschef på Försäkringskassan, uttryckte i en intervju med en Resumé-kollega:

”När det gäller risker så är min erfarenhet att medarbetare inom vårt skrå är högt motiverade och har höga ambitioner. Ibland leder det till att man själv tar på sig så mycket att det blir för tungt att bära. Där behöver vi som chefer ha en bra dialog med medarbetarna, och fatta tydliga beslut om vad som är viktigast.”

Det är just stressen som de allra flesta jag pratat med har angett som en orsak bakom det dåliga måendet, den psykiska ohälsan. Den mördande stressen, som dels kommer från att det är höga krav på prestation uppifrån och utifrån, och dels inifrån. Stress som kommer från pressen att alltid vara kvar på kontoret längst, eller nu, i pandemitider, svara på mejl även på sena kvällar och helger. Stressen skapas inte av att du är en känslig person, även om det såklart påverkar hur mycket stress du kan hantera. Stressen skapas av bristen på feedback, otydliga instruktioner och kravbilder, och att inte veta vad man gör som är bra.

Det ligger på arbetsgivaren att skapa en miljö där man får hjälp, där stressen inte blir mördande, och där anställda inte blir utbrända. Det är självklart jättebra att man tar eget ansvar för sitt mående, att man tar återhämtning på allvar och identifierar riskfaktorer. Men det är inte bara individens ansvar.

Efter att ha pratat med den unga kreatören blir jag uppringd av hens tidigare arbetsgivare. Jag får höra att jag är fel ute: att de tar psykisk ohälsa på största allvar, och faktiskt aldrig har haft problem med arbetsrelaterad stress eller utbrändhet. Och att de inte vill bli uthängda i en artikel med negativ klang. 

Jag har tagit del av mängder av berättelser om psykisk ohälsa och stress inom såväl reklambyråer, designbyråer, kommunikationsavdelningar, marknadsavdelningar och inhouse. Jag tvivlar inte på att dessa organisationers ledningar verkligen vill göra bra ifrån sig och ta hand om sina medarbetare. Men jag tvivlar på att man gör tillräckligt.

Om morgondagens medarbetare på byråer, kommunikations-, inhouse- och marknadsavdelningar ska klara sig, så måste det ske en förändring på strukturell nivå. Så jo, det är visst branschens fel att du mår dåligt. Den unga kreatörens kalla fötter visar att det finns ett problem i branschen. Nu är det dags att faktiskt erkänna det.

Prestationens pris

Kommunikation är Sveriges sjukaste yrke: ”Den värsta konsekvensen är dödsfall”

Vittnesmålen inifrån branschen: ”Det mänskliga värdet räknas sällan”

Här är största riskerna – strategierna för att undvika stressfällorna

Stor enkät visar: Här är andelen svenska byråchefer som saknar utbildning i ledarskap och HR
Chefsutmaningen: ”Att vara en stjärnkreatör betyder inte att man är en bra ledare” 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Prestationens prisOpinion

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.