Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Utan yrkeskunskaper inom visuell kommunikation är vi illa ute

Publicerad: 13 december 2021, 09:00

Yrkeshögskoleutbildningarna inom visuell kommunikation är hotade. Försvinner de skulle det innebära att yrkeskunskapen inom bild dör ut. Detta skulle få stora konsekvenser för alla företag vars marknadsföring bygger på professionell bildhantering, skriver fem företrädare från kommunikationsbranschen i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

VisuelltFotograferUtbildning

Julen - glädjens, gemenskapens och ruljangsens högtid står för dörren. Och i tid med att granen åker ut fattas ett beslut som kan få oanade konsekvenser. I januari bestäms nämligen om yrkeshögskoleutbildningarna inom kommersiell bild, tillika plantskola för alla som jobbar med visuell kommunikation, får beviljade medel och kan finnas kvar.

Och ja, vi som verkar inom branschen och företräder de kommersiella fotograferna och bildbehandlarna är sent ute. Men låt oss berätta vad det är som håller på att hända.

Mycket bild för pengarna
Det är allmänt känt att bilder idag är viktigare än ord. Slaget om uppmärksamhet avgörs på åtta sekunder och vi tar till oss en bild sextiotusen gånger snabbare än text.

För bara tio år sedan fick de stora företagens kommersiella bilder kosta vad de kosta ville. Idag handlar det i stället om att producera så mycket bild som möjligt inom ramen för vad projektet tillåter. Fort ska det gå, och det behöver bli rätt varje gång. E-com-bilder på löpande band. Attraktivt content för egenägda kanaler. Löpande kampanjer. Den kommersiella bilden ska locka, pocka, göras i många format och återges i exakta färger.

Det primära syftet med kommersiell bild är självklart att sälja. För att lyckas med detta krävs förmåga att skapa en berättelse, hantera avancerad teknik, ljussättning, format, gestaltning och redigering. Dessutom behöver du kunna vägleda uppdragsgivaren och hela tiden bedöma kostnad mot kvalitet.

Utan yrkeskunskaper - inga bilder
Så vad är problemet? Jo, vi ser att industrin och kommunikationsbranschen riskerar att få allt svårare att hitta dessa multikompetenta bildmakare. Fotografer och retuschörer lär inte längre upp assistenter. Om också utbildningar försvinner, kommer återväxten att tunnas ut. Möjligheten att fylla på med skarp, junior kompetens skulle strypas och det skulle inte dröja länge innan vi är illa ute. För med tanke på hur stor del av den kommersiella kakan som består av visuell kommunikation så riskerar både industrin, handeln och kommunikationsbranschen att bli lidande. Tempo och kvalitet minskar, budgetar krymper, medarbetare får gå. Ja, ni fattar. Med detta sagt är det av yttersta vikt att yrkeshögskoleutbildningarna inom kommersiell bild finns kvar. Beslutet må ligga utanför vår påverkan. Men som medlemmar i ledningsgruppen för Fotoskolan STHLM är det vårt ansvar att låta de som jobbar med visuell kommunikation få veta hur det ligger till.

Jessica Bjurström, CINO Green Track Resort
Karin af Malmborg, Design Director Identity Works
Camilla Nedfors, H&M Studios
Linda Nilsson, vd KOMM
Anders Printz, Photography Manager IKEA Group
Andreas Skantze, ägare Big Image

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.