Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Utse en myndighet som ansvarar för att coronakommunikationen håller ihop”

Publicerad: 25 Juni 2020, 07:48

Johanna Ronnestam Bergbom, byråchef på Graviz Outhouse & Kusinerna, frågar sig varför myndigheterna, regionerna och länsstyrelserna inte kommit överens om en enhetlig kommunikation, något som både skulle ge tydlighet i budskapen och spara pengar.


För att få ut ett budskap så tjatar vi som kommunikatörer om att vara tydlig, att hålla ihop det visuella utrycket och att inte säga för mycket på en och samma gång. Det är viktigt att mottagaren känner igen och snabbt kan fånga upp budskapet. Man brukar säga att om man får med sig ett budskap i en kampanj så har man lyckats. Är man intresserad och vill fördjupa sig så ska självklart den informationen finnas tillgänglig. Anders Tegnell har dag efter dag kört samma mantra - håll avstånd, tvätta händerna och stanna hemma vid sjukdomssymptom vilket har varit effektivt och smart. 

Men är det inte lustigt att vi I Sverige som är experter på byråkrati och myndighetsutövande inte har någon som helst strategi för kommunikation. När en pandemi drabbar oss med hård kraft så är det förståligt att det tar oss på sängen.  Men att man inte har byggt upp en kommunikationsplan eller en övergripande plan för hur man ska kommunicera vid kris är för mig obegripligt. 

Det som sker är att man på regional nivå tar fram en kampanj och att man sedan låter alla kommuner, regioner, länsstyrelser med flera ta fram sin egen kommunikation. Det betyder inte bara att det är rent idiotiskt sett ur ett ekonomiskt perspektiv det betyder också att vi som mottagare möts av samma typ av budskap men på ungefär 100 olika sätt. Visst är det bra för alla byråer runtom i Sverige (oss inklusive) men hur skulle det vara om all den information som gick ut ändå höll ihop? För även om man tar hjälp av byråer så är vi som kommunikatörer vana att förhålla oss till en grafisk identitet, tonalitet osv och således lätt anpassa de regionala budskapen till de mer lokala. 

Så här kommer ett tips för er på MSB, Folkhälsomyndigheten, Regioner, Folkhälsomyndigheten, Länsstyrelser osv. Utse en myndighet och en ansvarig som ska hålla i framtagandet av kommunikation och budskap. När tonalitet, visuellt uttryck osv är framtaget så delar ni med er av denna på en plattform som respektive myndighet kan gå in och anpassa för sina marknader och sina behov. För det är faktiskt så att man kan tänka ut ett koncept som ska fungera på flera plattformar, för flera målgrupper samtidigt. 

Dessutom kanske de som ska läsa vissa av de affischer som tagits fram regionalt också kan lyckas hålla avstånd om man inte försöker klämma in precis all information man kan så att typsnittet blir oläsbart på kortare avstånd än en meter. För det var väl ändå så att vi skulle hålla avstånd?

Johanna Ronnestam Bergbom, Outhouse Graviz & Kusinerna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.