Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Vad är en tidskrift i framtiden?”

Publicerad: 11 Mars 2016, 08:51

Unn Edberg, ordförande i Sveriges Tidskrifter.

Vad innebär det att vara en tidskrift i en digitaliserad värld? Publicister med utgivningsbevis som verkar inom ett fördjupande ämnesområde, föreslår Unn Edberg. Det skapar i sin tur nya frågor.


Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

I över ett år har vi i Sveriges Tidskrifters styrelse vridit och vänt på frågan: Vad är en tidskrift i framtiden och vem är vi till för? Vi började med att försöka definiera digital tidskrift och gick bort oss i knöliga kriterier. Parentes: i Medieutredningen har vi tillsammans med utredaren och företrädare för andra delar av branschen försökt mejsla fram vilken sorts publikationer som vi tycker ska ha rätt till stöd i framtiden. Om man inte vill ha distributionsform som kriterium – vilket i princip ingen vill – så kommer man ganska snabbt in på kvalitetskriterier och då blir det svårt. För vad är kvalitetsjournalistik, samhällsnytta eller trovärdighet? Slut parentes. Åter till tidskrifternas framtid.

Om jag i dag är nördigt intresserad av ett snävt ämnesområde och vill nå en publik så är det inte troligt att jag startar en tidskrift på papper – om inte själva papperet bidrar till upplevelsen, vilket det absolut kan göra när det gäller visst innehåll. Jag skulle nog starta en sajt, en vlogg, en blogg, en podcast – eller kanske inget av det, utan se Facebook som bas för min verksamhet.

När Facebook i april släpper instant articles öppet så kommer diskussionen om homeless media att bli mer intensiv. Googles motsvarighet AMP öppnar också nya möjligheter för den som vill publicera sig utan att själv bygga upp en distribution. Men vad är en publicist som inte har en egen bas utan enbart finns i andras kanaler? Kan det vara en tidskrift?

I Sveriges Tidskrifter har vi velat om­definiera vår medlemsbas som "publicister med utgivningsbevis som verkar inom ett fördjupande ämnesområde". En betydligt bredare definition än i dag alltså, och med utgivningsbeviset som något slags kvalitetsstämpel. Den 17 mars har vi årsmöte och då antas förhoppningsvis våra nya stadgar av medlemmarna. Ett viktigt steg. Men många frågor återstår, till exempel denna enkla: Vilken bransch är det vi representerar?

Unn Edberg
Ordförande i Sveriges Tidskrifter och opinionsbildare i Resumé

Ämnen i artikeln:

Unn Edberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.