Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Vad du och Arla kan lära av Semmelgate

Publicerad: 13 Februari 2021, 07:51

Foto: Pressbild

Få har missat hur Arla stoppade sin tävling när vegansemlan ledde omröstningen. Resumés bloggare Håkan Olofsson ger mejerijätten ett par råd: ”Interaktion på sociala medier är en dans med djävulen. Bjuder du upp, måste du vara beredd på att det svänger.”


Ämnen i artikeln:

Arla

Montreal den 13 september 1981. Sovjetunionen krossar hemmanationen med 8-1 i stadens forum och vinner Canada Cup. En katastrof för ett vänligt sinnat land som bara tar en sak på blodigt allvar – ishockey, men den verkliga skammen inträffar först efteråt.

När ryssarna ska resa hem stoppas de på flygplatsen av arrangören Alan Eagelson och Montreal Police Department. Segerbucklan beslagtas och ryssarna får åka hem tomhänta.

40 år senare resonerar Arla på samma sätt. Under nio år har de arrangerat tävlingen ”Stans bästa semla” i Sveriges tio största städer. Man engagerar konsumenter, bagerier och konditorier – allt genom sociala mediekanaler. Mottot (i alla fall fram till 2020) var Må bästa semla vinna!

Nu till det märkliga. Med tanke på att inga bakverk förändras så ofta som semlor (wrap, rulle, tårta, nutella, wiener etc) och att veganska semlor funnits länge, borde nog Arla tänkt tanken att en sådan skulle gå bra i tävlingen. Kanske en praktikant eller någon laktosintolerant eller i värsta fall en SoMe-expert, men tydligen inte.

När en vegansk semla leder omröstningen, utbryter panik i ladugården. Man stoppar tävlingen. Man ändrar förutsättningarna. Och man (ganska magstarkt faktiskt) skyller på pandemin och börjar prata om att det är synd om folk på äldreboenden. Om någon mot förmodan gått på dimridåerna, sabbar man allt själva genom att försöka smyga ut det verkliga motivet – att bara semlor med grädde räknas.

Arla kan nog räkna med att fallet dyker upp i framtida läroböcker, för det här är ett skolexempel på hur man inte ska agera.

Om vi tar missarna först. Ett. Arrangera aldrig en tävling om du inte kan hantera resultatet. Pepsi-Cola är så notoriskt usla att de skrivits böcker i ämnet. Men det finns otaliga exempel. Hade Arla lagt två minuter på Google hade saken aldrig hänt.

Två. Lär dig hur sociala medier fungerar. När mina uppdragsgivare vill ha engagerade kunder, svarar jag att det vill ni inte alls. Ett konto på Facebook eller Instagram måste övervakas dygnet runt. Av duktigt folk som kan peppa folk och svälta troll. Öppna forum är som att släppa lös en flock boxervalpar i en Cervera-butik.

Tre. Under inga omständigheter, fiska aldrig efter beröm eller kommentarer. BMW bad sina kunder beskriva på sociala medier hur det var att äga bilen och fick en miljon roliga varianter på temat verkstadsbesök och garantiärenden. När folk kommenterade designen på deras senaste modeller, svarade biltillverkaren med ”OK, Boomer”. Även här finns det gott om dåliga exempel.

Interaktion på sociala medier är en dans med djävulen. Bjuder du upp, måste du vara beredd på att det svänger.

Så vad borde Arla ha gjort? Ingenting. Visst ska man kunna försvara sig, men inte till varje pris. Inte på sätt som skapar badwill för ett företag med en rad konsumentvarumärken under sina vingar.

Istället för att klaga på Djurens Rätt som publicerade kommentaren ”Stop the steal”, kunde Arla ha nöjt sig med ”Well played”.

Vanligt folk har en ganska väl utvecklad känsla för rent spel. När hockeydirektörerna skämde ut sig i Kanada, agerade supportrarna annorlunda.

George Smith, en truckförare från Winnipeg, samlade in pengar för att tillverka en kopia av trofén som sedan överlämnades till den sovjetiska ambassadören.

Trots att ordföranden i det kanadensiska hockeyförbundet hotade med stämning för brott mot copyright-rätten.

 

Håkan Olofsson

varumärkesstrateg

Ämnen i artikeln:

Arla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.