Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Vad gör ni av speglarna på Klarna när det inte är kris?

Publicerad: 13 Maj 2020, 09:27

Johan Sjöström, business designer på Esatto.

Att Klarna väljer att pausa marknadsföringen för konsumentkrediter blottar en oroväckande människosyn. Det skriver Johan Sjöström, business designer på Esatto, i ett debattinlägg.


Ämnen i artikeln:

KlarnaCoronaviruset

När David Sandström pratar om hur Klarna tar sig an rådande kris skapas en obehaglig känsla i magen, och det väcker onekligen en del frågor om vilken roll människan bör spela i marknadsföring och affärsutveckling. I artikeln står det att Klarna under krisen tillfälligt pausat all marknadsföring kring sina konsumentkrediter för att de anställda ska ”kunna se sig själva i spegeln”.

Att stoltsera med att det under krisen är en god gärning att inte marknadsföra sina konsumentkrediter känns nästan overkligt. Det innebär att Klarna skjuter i sank hela affären kring konsumentkrediter, kris eller ej. Men värre än så, det blottar en oroväckande människosyn. För det är människor vi pratar om här, och de konsekvenser affären skapar varje dag för människor runtom i världen. Ja, alla vill att det ska vara enkelt att handla på nätet. Men det är inte allt, världen är långt mer komplex än så.

Ett företags affärsmodell kan skapa värde för människor och andra aktörer i dess ekosystem, oavsett om det är kris eller inte. Men den kan också skapa oönskade effekter. I Klarnas fall så kan det handla om människor som hamnar i ekonomiskt trångmål, och den psykiska påverkan det innebär när någon handlat över sina tillgångar. Etik finns inbyggt i Klarnas affärsmodell, i allas affärsmodeller, vare sig de vill det eller inte. Etiken är kanske oformulerad men konsekvenserna av den finns där – varje dag.

Med empati som verktyg kan vi bli duktiga på etik och proaktivt fatta beslut för att verka i riktning mot en mer hållbar affär och ett mer hållbart samhälle. Genom att lyssna på, och verkligen förstå, det där mötet med en skuldsanerare som sker runtom i landet varje dag. Vad är det som pågår där? Varför har skulden växt så här mycket? Vilket köp är det ens som ligger till grund för skulden? Att finnas där, att lyssna och att låta det sjunka in. Det är det som på riktigt behöver utgöra kompass för Klarnas affärsutveckling, och för alla oss andra som arbetar med det här. 

Klarna är inte på något sätt ansvariga för alla världens privatekonomiska bekymmer, men det finns alltid ett ansvar knutet till den direkta påverkan som ens affär utgör. Klarna kan bestämma sig här och nu för att det är möjligt att bedriva en affär med konsumentkrediter som är etiskt hållbar. En affär som samlar kraft i en människosyn där människorna vi interagerar med är just människor – inte robotar. En affär som bidrar till ett starkare samhälle genom att förenkla alla delar av ett köp och samtidigt hantera eventuella oönskade effekter som skapas. Det viktigaste är att Klarna tror på att det går, för det går.

Oavsett, så kan vi väl åtminstone vara överens om att tillfälligt pausa något som är en del av grundproblematiken inte ska ses som varumärkesfördel? För att en fråga ekar ändå kvar: Vad gör ni av speglarna på Klarna när det inte är kris?

Johan Sjöström, business designer på Esatto

Ämnen i artikeln:

KlarnaCoronaviruset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.