Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Elaine Eksvärd: Vad händer om Therese Lindgren omvandlar sina 1 miljon följare till röster?

Retorikexperten Elaine Eksvärd funderar på när influencers kommer sluta nicka intill partiledare som Ulf Kristersson och omvandlar sina miljoner följare till röster.

Publicerad: 3 februari 2022, 13:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Elaine Eksvärd.

Foto: Sören Andersson


Ämnen i artikeln:

Elaine EksvärdTherese LindgrenGreta ThunbergUlf KristerssonMargaux DietzNyheter

Valåret har börjat men än så länge tror jag bara partierna knåpar med PR-byråer kring vilka strategiska ordval de ska knipa detta år. Vilka valfrågor de ska kidnappa. Ännu tror jag inte en enda har funderat på vilka influencers de ska kroka arm med. Och det senare är oerhört märkligt då vi lever i en demokrati där man behöver röster – ser man inte korrelationen med antal följare? 

Annie Lööf gjorde det förra valåret då Centerpariet lånade Isabella Löwengrips kanal för att tala till hennes hundratals följare. Ett genidrag förstås. Och Ebba Busch har vi sett ha klackarna i taket med Margaux Dietz men inte bara det – samtliga partiledare har suttit i hennes Youtubekanal och fått rätt mysiga frågor i Partitempen. I en förlossningskris var det till och med så att finansregionsrådet nobbade grävande journalisters frågor och fick rätt lagom frågor av Margaux. Jag tror att vissa politiker har förstått att de når en större publik och får snällare frågor om de går till vissa influencers. Det som de har missat är att de klumpar ihop influencers i en och samma grupp. Att ha följarantal är att ha en viss bredd, men det är skillnad på socialt kapital och maktkapital – alla influencers har inte det senare.

Bara för att jag följer dig så kommer jag inte rösta som dig eller tycka som du. Men om du är en influencer med åsikter och hjärtefrågor du aktivt uttrycker och får lajks för – då finns det en och annan röst för politiker att hämta där. 

Therese Lindgren föreslog för sina en miljon följare att det var dags att tillsätta en Djurskyddsminister. Men det är inte bara ett förslag hon kan lägga. Med sina följares hjälp är det något hon själv faktiskt kan bli. Om ni bara jämför hennes konto med vilken politiker som helst så är hon överlägsen. Skulle ministerposten finnas och hon vara med på röstsedeln så krävs inga tal på torgen eller dyra kampanjer från strateger – det krävs en post från Therese Lindgren och hennes finger på publiceraknappen. Ingen politiker kontaktade Therese, men det gjorde däremot Djurens rätt och kort senare länkade hon till ett lagförslag i EU som alla hennes följare kunde skriva under med ett klick. 

Det är skillnad på influencers och maktinfluencers. Hade jag varit politiker i dag hade jag inte sökt upp de med stora plattformar utan de med stora plattformar och sympatier i mina frågor. Sedan hade jag börjat flörta.. För jag tror nämligen att tiden för när politiker kan flörta och få influncers att ge tummen upp till potentiella partiledare är begränsad. När de inser att de inte behöver nicka bredvid Ulf Kristersson utan kan ta hans plats med en instagrampost och en publiceringsknapp. Det låter osannolikt nu men om du tittar på Kristerssons instagramföljare så är de 88 800 till antalet – och Therese Lindgren har en miljon. Greta Thunberg har 14,1 miljoner. Ponera att dessa följare omvandlas till röster. Ja, då är det inte svårt att se vem som vinner valet.

Jag tror inte att mysiga influencers med vackert content och höga följarantal kommer bli statsministrar i framtiden. Men jag tror att maktinfluencers med högt följarantal, hjärtefrågor och (för all del) vackert content kommer göra det. Maktskiftet i och med sociala medier är större än politiker har insett. Tidsutrymmet för en flört är begränsat. För när det är för sent så låter sig inte maktinfluencers raggas av partiledare, de raggar sina egna röstsedlar. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Elaine Eksvärd

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.