Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Vad har kunden äganderätt till?

Publicerad: 20 mars 2012, 09:47


Ämnen i artikeln:

Fråga advokaten

Fråga:
"Äganderätten,  till t ex fysiska original som används för reproduktion, är skild från  upphovsrätten. Beställt material blir sedan uppdraget slutförts och full  likvid erlagts,  kundens egendom."

Så står det i Sveriges annonsörers rekommendationer för samarbete mellan  annonsör och reklambyrå, men innebär det verkligen att en reklambyrå är  skyldig att ge kunden indesigndokumentet  som denne sedan fritt kan använda som ett slags mall. Jag är helt med  på att han kan ha rätt till en pdf förutom den tryckta upplagan, men  anser att han bara har rätt att göra nödvändiga uppdateringar,  t ex telefonnummer, adress, priser e d. dvs kunden har begränsad  förfoganderätt. Nu gäller inte saken en annons i och för sig utan  broschyrer, folders, större informationsböcker och stationarymaterial.  För ett av alstren har kunden upphovsrätt, gör det någon  skillnad?

Svar:
Äganderätt  och upphovsrätt är två olika rättigheter. Äganderätt har man till ett  fysiskt föremål. Medan upphovsrätt är rätten att framställa exemplar av  ett  fysiskt föremål och göra exemplar tillgängliga för allmänheten t ex  genom att sälja kopior i form av affischer eller lägga ut en kopia på  nätet. Ett exempel: när jag köper en tavla så äger jag det fysiska  föremålet dvs tavlan. Äganderätten innebär att jag  hänga upp tavlan på väggen i mitt hem, låsa in den i ett kassaskåp,  bränna upp den eller sälja den. Däremot ger äganderätten till tavlan  inte mig rätt att kopiera tavlan och sälja kopiorna som affischer och  eller att lägga ut tavlan på nätet utan upphovsmannens  tillstånd. För att få göra det krävs att jag förvärvar en  förfoganderätt.

De  nuvarande rekommendationerna innehåller olika nivåer för  förfoganderätt. Förfoganderättstiden varierar mellan  två år och en i  tiden obegränsad rätt som  också ger rätt att överlåta rätten vidare till annan. Under den period  som förfoganderätten gäller har kunden rätt att framställa nya exemplar  och sprida dem. Rätten att ändra reklammaterialet måste överenskommas  särskilt. Enligt rekommendationerna har dock  kunden rätt att själv göra mindre ändringar av ren  uppdateringskaraktär, såsom prisjusteringar, korrigeringar av kontakt-  och adressuppgifter samt byte av logotyp i beställt material  (Rekommendationerna punkt 7) .  De nödvändiga uppdateringar som du talar  om är typiskt sett sådana som är tillåtna.

Det  som kunden får äganderätt till enligt rekommendationerna är det  original som använts för reproduktionen. Om kunden begär att få  originalet måste du skicka  det till kunden eftersom kunden äger det. För broschyrer och liknande  är det normalt indesigndokumentet som är originalet. Layouten till  själva mallen till broschyren dvs utan innehåll i form av texter,  fotografier etc, är normalt sett inte föremål för upphovsrätt  och kan i sådana fall fritt användas av kunden. Däremot får kunden inte  ändra texter, flytta texter eller bilder och liknande utan att parterna  kommit överens om att kunden fritt ska få ändra ex. broschyren.

Monique Wadsted

Ämnen i artikeln:

Fråga advokaten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.