Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Vad kommunikatörer kan lära av extrema aktivisternas aktioner

Aktivistaktionerna skapar endast negativa effekter, anser vissa. Men ny forskning tyder på att allmänheten kan skilja på sak och person. Det skriver pr-konsulten Michael Falk i en opinionsartikel.

Publicerad: 18 november 2022, 10:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Aktivister slängde tomatsoppa på van Gogh-målningen tidigare i höst.

Foto: Just Stop Oil/TT Bild.


Vill ni höra om ett konstigt sammanträffande? Jo. de senaste månaderna har det varit mycket uppmärksamhet om miljöaktivister som blockerat trafiken runtom i Stockholm. Deras krav har handlat om att de vill se satsningar på att rädda svenska våtmarker. 

Här om dagen kom så sammanträffandet: Budgeten från vår nya regering innehöll en satsning på just våtmarker. Detta i en budget som i fråga om miljöområdet i övrigt verkar ha skrivits av en klimatkrisförnekare, eller alltså av en sverigedemokrat.

Nu tänker jag inte dra några fler växlar på den här svalan (javisst älskar vi metaforblandningar!) men nog är det ändå en lite kul tillfällighet? Antagligen har inte aktivisterna i det här fallet alls påverkat politikerna och oavsett vilket skulle regeringen aldrig erkänna det.

Hur som helst så vill jag dela med mig av några forskningsresultat som jag nyligen fick höra talas om. Frågeställningen för forskarna var: Blir allmänheten mer positiv eller negativ genom radikala aktivisters aktioner? 

Några exempel på vad sådana aktivister sysslat med på sistone: De stoppade trafiken på E4:an varpå en ambulans inte kom fram till sjukhuset. De kastade tomatsoppa på en van Gogh-målning i London för att få uppmärksamhet kring att stoppa fossila bränslen. De satte sig på diverse landningsbanor för att stoppa flygplan på väg till COP27. De har helt enkelt ställt till det så mycket som det bara går.

Intuitivt tror vi nog att dessa ganska extrema aktioner får motsatt effekt. Men enligt Colin Davis, forskare i kognitiv psykologi på University of Bristol, visar experiment i stället att effekten inte alls blir att man ogillar det som aktivisterna kämpar för – utan bara att vi ogillar aktivisterna själva. Vi har alltså enligt forskningsresultaten förmåga att skilja på sak och person. 

Den som vill sätta en fråga på agendan har här en möjlighet. Även extrema aktioner kan lyfta upp frågan så att den inte längre är lika okänd. Detta kan sedan i sin tur underlätta för andra, mindre extrema, metoder för att påverka. 

Därmed inte sagt att jag tycker det är en bra idé att attackera konstverk eller liknande. Bara att det rent kommunikativt, i vissa situationer, verkar vara effektivt. 

Michael Falk, Agera Public Relations

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev