Opinion
Vad krävs för att bli en superb PR-rådgivare?
Publicerad: 6 maj 2020, 07:50
Förmågan att kunna bygga digitala nätverk, skriva och säga det ingen vill höra kommer alltid att vara eftertraktade egenskaper, det skriver Resumés bloggare Johanna Lindskog-Lindell.
JLL
Johanna Lindskog Lindell
Det finns mängder med rådgivare inom PR. Men vad är det egentligen som krävs för att bli en framgångsrik PR-rådgivare som kunderna eftersöker? Varje dag är en utmaning i vår bransch och kanske speciellt nu, våra dagar består av tidsfrister som kräver kritiskt tänkande och strategiska beslut.
Här kommer några egenskaper som alla kan vässa:
Äg din egna digitala närvaro.
Vi lever i ett digitalt samhälle, och en närvaro på sociala plattformar bör i dagsläget vara en hygienfaktor. När allt kommer omkring, hur kan en kund lita på att en rådgivare, som säger sig vara expert på relationer, om hen nu inte använder tidsenliga verktyg för att stärka sitt eget rykte och vidga sitt nätverk, eller har en digital närvaro men saknar ett nätverk. Det är skumt enligt mig.
Att kunna skriva
Oförmågan att kunna skriva en kort begriplig tweet, samtidigt som man levererar onödigt långa texter, är inte förhandlingsbart. Det går att lära sig att bli bättre på att skriva. Dagens pr-experter måste kunna omvandla komplex information till något lättförståeligt och kortfattat. Dålig överflödig kommunikation i skrift är en röd flagga.
Våga säga det som ingen vill höra
Om en nyhet inte är en nyhet – säg det. Ge en ärlig bedömning av nya produkter och nyktra råd som hjälper till att hantera förväntningarna och eventuella pr-kriser. Det har alltid varit en viktig del av en pr-persons jobb, men är särskilt viktigt nu.