Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Yasmine Winberg: Vad landsortsbyrån kan lära av 16-åriga Stephanee med Gucciväska

Vänta bara tills landsortsbyrån blir lika bra på paketering som Stephanee. Det skriver Resumés chefredaktör Yasmine Winberg i en ledare.

Publicerad: 25 februari 2022, 08:52

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg.

Foto: JANNE NAESS.


Ämnen i artikeln:

Yasmine WinbergResuméGunilla BerghFilip HammarFredrik Wikingsson

Stephanee hade långt slingat hår, päls och Gucciväska. En graciös gångstil, mobiltelefon före alla andra och stal min ungdomskärleks hjärta med en enda vink. Dessutom stavade hon sitt namn med två ”e” på slutet.

Hon flyttade till Eskilstuna från Stockholm lagom till gymnasiet. Ingen pratade någonsin om Stephanee utan att också lägga till att hon faktiskt kom från Stockholm. Stephanees USP höll sig kvar så länge jag kan minnas. Precis som för Helena Bergströms karaktär Dyr-Gunilla i Filip och Fredriks film ”Tårtgeneralen”. När hon slog sig ner i Köping fick hon namnet Dyr-Gunilla just av den enkla anledningen att hon kom från Stockholm.

När vi i detta nummer av Resumés magasin fokuserar på landsortsbyråerna går det att konstatera att Stephanee-effekten har överlevt även till modern tid. I magasinet berättar Sofia Persson som driver Blekingebyrån Mustasch, att byråns etablering i Stockholm gjorde Mustasch mer attraktiv: Byrån fick fler kunder och större uppdrag. Men inte i Stockholm – utan i Blekinge.

LÄS ÄVEN: Senaste numret av Resumés magasin
Landsorten: Jag tycker att vi är fruktansvärt bra! 

Jag var själv nästan med om den här effekten en gång. Jag säger nästan för att i mitt fall höll den inte i sig så länge som för Stephanee och Dyr-Gunilla. I åttan bytte jag skola och flyttade temporärt från Eskilstuna till den mycket mindre staden Strängnäs. USP:en höll i sig i några veckor tills klasskamraterna insåg att jag inte alls var så cool som de trodde. Jag rökte inte och jag hade inga Buffaloskor. Och definitivt ingen Gucciväska.

Jag var en helt vanlig 14-åring. Precis som alla andra. Och uppenbarligen betydligt sämre på att paketera min USP än Stephanee. 

En vild tanke som förstås gör alla konsultföretag som tjänar stora pengar på målgruppsanalyser förbannade: Det finns kanske inte något vi och dom? Vi är ofta så bra på att intellektualisera kring det, men ändå har gräset hittills alltid varit grönare i storstan. Och då ska man veta att här finns ju knappt något gräs! 

I Resumés magasin konstaterar byråvalskonsulten Gunilla Bergh att byråerna utanför Stockholm inte nödvändigtvis gör sämre saker, men de är sämre på att paketera sitt erbjudande i pitcher och upphandlingar, de har inte fått träna på att vässa sin säljförmåga på samma sätt som Stockholmsbyråerna. De är inga Stephanees. På samma sätt som att byrån som lägger krutet på kampanjen i stället för på casefilmen aldrig kommer vinna i Cannes Lions.

För inte alltför länge sedan träffade jag en byrå-vd på en hipp Stockholmsbyrå. Hon berättade för mig att hon löst upp regler om tid och rum: Personalen fick flytta till Sydney om den ville. En kreatör som får ägna sig åt sin passion att surfa, är en bättre kreatör, resonerade hon.

En desperat överlevnadsstrategi för en ny tid, tänker kanske den cyniske. Eller bara ett modernt sätt att driva byrå, beroende på vem man frågar. När coronapandemin gjort det – troligtvis permanent – möjligt att delta på events, mingel och kundmöten digitalt är det lättare att fly storstadens dyra bostadspriser och ge sig ut i Sverige. På bara några år har arbetsgivarens marknad blivit arbetstagarens.

Klart är att stadens glans har falnat. Och när byråerna får konkurrens om talang från inhousehållet får storstadsbyråerna också räkna med att det våras för landsorten. Vänta bara tills de blir lika bra på paketering som Stephanee.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.