Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag21.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Vad säger världens mäktigaste man om det nya decenniet?

Publicerad: 10 Januari 2020, 12:32

Mark Zuckerberg släppte häromdagen sin profetia för det nya decenniet. Det mest intressanta var dock det han inte nämnde, det skriver Resumés bloggare Jakob Mjöbring.


Mark Zuckerberg är som VD för Facebook förstås fortfarande en väldigt inflytelserik person. Han har trots allt fortfarande runt 2 miljarder dagliga användare på sin plattform. Därför är det ju ändå ganska intressant när han ger sig på att försöka sia om det kommande decenniet, även om få medier uppmärksammar det, vad jag har sett. Tidigare år har Mark gett sig själv en utmaning, som att lära sig ett nytt språk, men nu byter han ut dessa utmaningar mot att blicka framåt.

För alla er som inte orkar läsa hela inlägget sammanfattar jag kort nedan och avslutar med en egen reflektion, men det som jag själv tycker är mest häpnadsväckande är att han inte med ett enda ord nämner den valuta han själv är med och vill skapa. Det om något borde ju forma nästa decennium, hur våra banker och betalningsströmmar ska transformeras borde väl ändå ha kommit med, men avsaknaden kanske säger en del?

Generationsförändring 

Mark skriver att han trodde att han byggde Facebook för sin generation, men upptäckte att det var flera generationer som ville göra sig hörda. Men han tycker inte att det har lett till den förändring han hoppades på. Men han tror att det kommer att hända det här decenniet. Han tror också att ju fler millennials (födda tidigt 80-tal till mitt 90-tal) som kliver in som beslutsfattare, desto bättre kommer det att bli. Mark och hans frus stiftelse kommer att ”fokusera mer på finansiering och att ge en plattform till yngre företagare, forskare och ledare för att möjliggöra dessa förändringar.”

En privatare plattform

Zuckerberg fortsätter sin spådom på ett spår han varit inne på tidigare; att våra sociala plattformar kommer att gå från att vara torg till att bli vardagsrum.  Vi söker privatare former av umgänge och här tror Mark att våra sociala plattformar kommer att omstruktureras för att tydligare hjälpa oss i våra privata interaktioner.

Decentraliserade möjligheter

Under den rubriken resonerar Mark om att Facebook, och de andra plattformarna i familjen, redan hjälper entreprenörer och företag att nå ut, antingen gratis eller till en bredare publik via annonser. Hans vision är att snart ska vem som helst kunna sälja produkter direkt på Instagram, prata med sina kunder via Messenger, eller skicka pengar till ett annat land direkt och till låg kostnad genom WhatsApp.

Nästa teknikplattform

På 1990-talet regerade den stationära datorn, på 2000 talet webben och under 2010-talet mobiltelefonen. Nästa steg är någon form av VR-glasögon, spår Mark. Han tror dock att det kanske tar längre tid än 2020-talet, men tror att de mot slutet av decenniet är när den lösningen.

Nya sätt att styra

Mark kan inte gärna undvika att prata om regleringar. Han spekulerar i att Internet kanske måste får regleringar,  men förordar inte oväntat den lösning Facebook nu bygger upp med ett eget Oversight Board – en slags fristående egen övervakningsenhet som Mark tror kan bli en förebild för andra online-verksamheter i framtiden.

Hur påverkar detta oss idag?

Mest spännande är, som sagt, kanske det han inte skriver om, nämligen valutan. Men även det faktum att han fortsätter prata om de mer privata sfärerna är intressant sett till hur plattformarna troligen kommer att utvecklas – algoritmerna favoriserar privata interaktioner till nackdel för företag och organisationer. En utveckling vi sett under de senaste åren och som direkt har påverkat allas våra online-strategier. Jag har själv i vår podd Jakob&Jakob siat om att vi faktiskt får se en ny plattform som blir relevant för oss marknadsförare redan under år 2020, vi får väl se hur rätt jag får där, men klart är nog ändå att Facebooks totala dominans de senaste åren faktiskt har minskat något. En utveckling som säkert kommer att fortsätta, även om vi ständigt behöver påminna oss om att 51 % av svenskarna säger att de är på Facebook dagligen, det är fortfarande oslagbart.

Om jag tolkar Mark lite fritt så lever vi mot slutet av 2020-talet i ett samhälle som styrs av millennials som vågar ta långsiktigt kloka beslut, vi umgås i slutna VR-rum på Facebook med hjälp av våra enkla VR-glasögon, vi köper våra grejor direkt på Instagram och swishar pengar vart vi vill i världen med hjälp av WhatsApp. Och våra stora online-plattformar styrs av fristående övervakningsstyrelser, som kanske får minst lika mycket inflytande som våra lagstiftande församlingar har över det övriga samhället idag. Har han rätt tror du?

Läs fler blogginlägg från Jakob Mjöbring, som i dag lyssnar på Happy med Oh Wonder, här!

Jakob Mjöbring

digital strateg, Punkt PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.