Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Jan Lindforss: Vad ska reklamhatande kreatörer göra?

Jan Lindfors, vd på reklambyrån Knak, funderar över vad som kan göras åt unga kreatörers motstånd mod reklam. ”Hatet kräver en motkraft, annars leder det bara till bitterhet”

Publicerad: 16 februari 2022, 12:02

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

NyheterReklamtrötthet

Som svar på frågan varför så många unga kreatörer lämnat byråer de senaste åren säger Clara Uddman, i Resumés helgintervju den 12/2, ”En enkel analys är att folk hatar reklam men respekterar och brinner för varumärken.”

Att jag i dag allt oftare hör och se unga kreatörer uttala sitt hat mot reklam får mig att fundera: vad är det som de egentligen hatar? Är det reklam per se som de hatar, eller är det mängden dålig reklam? Det kan ju alltid ses som lite ungdomligt kaxigt att inta en narcissistisk hållning, att den egna kreativiteten är mer högt stående än de uppdragsgivare som faktiskt möjliggör stunderna i rampljuset, men jag tror nog att det ändå är den i allt snabbare takt växande mängden av dålig, själsdödande, usel reklam som ligger till grund för hatet. Det är helt enkelt fult med reklam. Igen. Som på 1970-talet (men med den skillnaden att den usla reklamen då var lättare att bortse ifrån, då den var betydligt mindre i mängd och framför allt då den inte trängde sig på, på samma sätt som idag). Att hata reklam är kort sagt PK.

Men vad gör vi då med vårt reklamhat? Man kan ju lämna branschen helt. Eller man gå till kundsidan i tron att man får större utlopp för sin kreativitet där. Men är inte det att se slaget förlorat? För jag tror fortfarande att reklam faktiskt kan vara bra för både avsändare och mottagare samtidigt. Förutsatt att man tar uppgiften på allvar.

För egen del så har reklamhatet varit en drivkraft i snart 30 år, och anledningen till att jag fortfarande kliver upp och går till jobbet varje dag; med en oförtruten vilja att motverka den dåliga reklamen. Den självklara ambitionen har alltid varit att bidra med bra reklam, och några gånger tycker jag att jag lyckats riktigt bra. Men mitt största bidrag tror jag faktiskt är all den reklam som jag förhindrat genom åren; kampanjer som inte svarat mot reella reklamproblem, undermåliga briefer, ogenomtänkta medieplaner. Utgångspunkten har alltid varit: om man inte har något begåvat att säga så kan man lika gärna vara tyst. Och det finns ingen som tvingar en till att göra dåliga lösningar, där har man alltid ett personligt ansvar.

Hatet kräver en motkraft, annars leder det bara till bitterhet och bitterhet är en lyx, för att citera en gammal rockpoet. Och motkraften handlar om att se reklamen i ett större sammanhang än bara den kreativa enheten: Hur bidrar den till affärsnytta? Hur drabbar den mottagaren? I vilken kontext? Här tycker jag att vi som fortfarande har uppdragsgivarnas öra har mycket mer att ge, i stället för att lämna över de frågorna till andra att lösa. En aldrig så bra kreativ lösning kan lätt leda till hat om den körs upp i ansiktet och ställer sig i vägen för mottagaren tio gånger på en dag. Bra reklam förstår och respekterar mottagaren. Dålig reklam tjatar hål i huvudet.

Om man verkligen brinner för varumärken så kan man inte bortse från betydelsen av reklam. Den är en realitet. Den finns och den kommer att fortsätta finnas. Och den ökar i mängd. Man kan välja att blunda för reklamen, att bara välja att se det man vill se, och hata det andra. Eller så ger man sig in i matchen och försöker påverka. Visst, det är ett sisyfosarbete, men samtidigt är den lilla stunden av lycka, när stenen nått toppen och innan den rullar ner för backen igen, värt mödan.

Jan Lindforss, reklamarbetare, VD Knak.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Jan Lindforss

Vd, reklambyrån Knak

Ämnen i artikeln:

NyheterReklamtrötthet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.