Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Vädret, döden och en sista tur till affären

Publicerad: 11 Februari 2020, 12:20

Foto: Getty Images

Med anledning av klimatförändringarna vore det bra att dra ner på konsumtionen. Det kanske låter knepigt med alla frestelser där ute, men kommer bli betydligt lättare i framtiden. De som ska ordna den saken är varken Konsumentverket eller Skatteverket utan märkligt nog Sveriges fastighetsägare, skriver Håkan Olofsson och Erik Huss.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetNKKlimatkrisenHåkan Olofsson

Vädret är som bekant galet. I Australien har hela ekosystem brunnit ner, i Antarktis är det svensk sommar (18,3 grader) och i Turkiet och Egypten fryser folk ihjäl. Som om inte det räckte så har östra Afrika drabbats av gräshoppor som inte setts till sedan Bibeln skrevs. Japp, det är så illa. Förr kunde man (i alla fall om man jobbade på Hall & Cederqvist) dra till med bondepraktikan, nu är det Den Helige Skrift som gäller.

Så vad göra, kanske du tänker medan dina vasaloppsplaner smälter undan lika snabbt som kundunderlaget för Scandinavian Mountains Airport.

En bra sak vore ju förstås att dra ner på konsumtionen. Att bara köpa det absolut nödvändiga (vad nu det kan vara). Det kanske låter knepigt med alla frestelser där ute, men kommer bli betydligt lättare i framtiden. De som ska ordna den saken är varken Konsumentverket eller Skatteverket utan märkligt nog Sveriges fastighetsägare.

Att just de vill driva månglarna ur sina köptempel kan låta kontraproduktivt men har en förklaring. Medan butiksägare räknar dagskassor sitter centrumägarna med kalkyler i sten. Att omsättningarna i den fysiska handeln sjunker tar de inte hänsyn till.

Först åkte småhandlarna ut. De där personliga affärerna med personlig service och personligt sortiment – entusiastbutiker värda en omväg. Åt detta gjorde fastighetsägarna inget. Varför bry sig om växelpengar när det finns större inkomstkällor? Att varje centrum blev en kopia av sin granne struntade man i. Espresso House till höger och Teknikmagasinet till vänster, oavsett vilket namn som satt på fasaden.

När nu samma öde drabbat de stora kedjorna kan man tycka att fastighetsägarna skulle tänka om. Typ halverade hyror och sedan en rörlig del om försäljningen går bra, men icke. Istället pratar man om a-lägen och närvaro, om concept stores och premiumkänsla. Mall of Scandinavia (som jämte NK och Emporia i Malmö är det finaste vi har) döps om till Westfield – ett namn lika glamoröst som en urtvättat Kylie Minogue-tröja med fnasiga ärmar. Som om det skulle få tillbaka förlorade kunder.

Ett köpcentrum är i stort sitt eget ekosystem. På gott och ont. Försvinner några viktiga funktioner kollapsar hela näringskedjan. Kvar blir nyckelservice och en tobaksaffär som tar emot paket från e-handeln, därutöver en trasig tandrad av plåtjalusier. Visst kan man försöka hitta alternativa lösningar; Stinsen i Häggvik ligger så pass centralt att marken kan användas till bostäder, men vad alla köplador på prima jordbruksmark skall bli av, vet ingen.

Enligt tidigare nämnd managementlitteratur (2 Timotheosbrevet 3:1-5) stundar svårare tider. Människor skall vara sig själva närmast, bli penningkära och skrytsamma. Rent av älska njutning i stället för Gud. Något litet nämns väder men om shopping tyvärr ingenting.

Källor:

https://www.vox.com/2020/2/7/21128389/antarctica-record-heat-temperature-climate-change-glacier-ice-melt

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/10/food-fears-grow-as-swarms-of-locusts-reach-uganda-and-tanzania

https://www.dagenshandel.se/article/view/699163/hyrestvist_tvingar_bort_intersport

https://www.dagenshandel.se/article/view/652398/annu_en_butik_stanger_har_breder_butiksdoden_ut_sig

https://www.svd.se/kliv-in-i-odegallerian–i-butiksdodens-stockholm

https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_mall

https://time.com/4865957/death-and-life-shopping-mall/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eskatologi

Läs fler inlägg i Hållbarhetsbloggen här.  

Erik Huss

glaciolog, klimatforskare och tankesmed

Håkan Olofsson

varumärkesstrateg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.