Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Välkomna till servicebranschen, kommunikatörer

Publicerad: 3 Oktober 2017, 08:49

Canan Yasar är opinionsbildare i Resumé.

Det var kanske inte servicebranschen du tänkte dig när du pluggade på Berghs. Men att göra fotarbetet är viktigare än någonsin, skriver Canan Yasar på Obeya PR.


Ämnen i artikeln:

Canan YasarPR-ByråerObeya PRPR-branschen

I takt med den ökade digitaliseringen ökar också förmågan att producera eget innehåll. Inte bara genom de egna kanalerna, utan framför allt för att verktygen för att skapa blir enklare och mer lättillgängliga. Det krävs inte längre en grafisk designer för att ta fram en layout eller skapa en bild, en pr-konsult för att få ut en nyhet i media eller en utvecklare för att få en snygg och väl fungerande hemsida. I alla fall inte om man är den som nöjer sig med resultat som kanske inte fått all den omsorg den behövt.

Efter tio år i pr-branschen märker jag stor skillnad i hur mycket, eller lite, vi behöver förklara och undervisa. Den allmänna kunskapen om kommunikation har ökat och lägstanivån har höjts rejält. Dessvärre är det ju också så att det finns ett antal kommunikationsköpare som tror sig veta hur saker och ting ska göras, men som inte har den blekaste aning. De personerna har kanske till och med blivit fler i takt med att Google tagit över våra liv. Precis som läkare som får in patienter som har googlat fram sina egna diagnoser får vi in kunder som har hört om en "fantastisk kampanj på sociala medier som kostade 0 kronor".

Så vad ska kunderna med konsulterna till när de antingen faktiskt kan själva, eller tro sig veta att de kan allt själva? Jo, förutom det mest självklara, att konsulten kan bidra med ett helt annat perspektiv och vara proffs på just kommunikation så får vi dygnets tjugofyra timmar att både räcka längre och kännas lättare.

En person eller byrå som snabbt svarar på mejl, ringer tillbaka, är proaktiva och gör det fotarbete som faktiskt behövs. Det låter ju som den enklaste saken i världen tänker du. Det tänker jag också, men varför är det då så många byråer som misslyckas med det?

En del är troligtvis organiserade på fel sätt, efter dåtidens verklighet med arbetsgrupper lika stora som ett fotbollslag och processer därefter. Eller så har de lika lite tid som kunden, eller inte lagt in luft i sin tidsplanering för att hinna prata med kunder varje dag. Oavsett var problemet ligger är det dags att ta sig i kragen och förstå vikten av service.

Det var kanske inte servicebranschen du tänkte dig när du pluggade på Berghs eller gjorde dina slitiga juniortimmar på en pr-byrå med designlampor i innerstaden, men ju snabbare du förstår det desto bättre kommer det gå. För jag lovar dig, vi är inte oumbärliga och definitivt inte bättre än det senaste vi gjort.

Canan Yasar
Creative director på Obeya PR

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.