Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Yasmine Winberg: Var är den fina byråkulturen det snackas så mycket om?

Sveriges mest lustdrivna yrken präglas av ett sådant uselt arbetsklimat så att folk blir avskräckta från att ge sig in i branschen innan de ens har provat. Röj upp, och röj upp nu om ni vill ha någon talang kvar, skriver Resumés chefredaktör Yasmine Winberg i en ledare.

Publicerad: 26 april 2022, 09:50

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg.

Foto: Janne Naess.


Ämnen i artikeln:

Stress

”Jag och några klasskompisar som pratat ihop oss är så fruktansvärt rädda för arbetsbelastningen och stressen man hört om i denna bransch. Nästan till den nivån att det avskräcker en från yrket.” 

Orden hade lika gärna kunnat bränna igenom skärmen och trilla ut i fysisk form på tangentbordet – så viktiga är de. Oron hos en anonym kreatör på Yrgos program för copywriters och art directors sipprar fram i enkätsvaren när vi undersöker var framtidens kreatörer vill arbeta. Så fruktansvärt sorgligt att man redan innan man ger sig ut i arbetslivet blir stressad över stressen.

Nog finns det fog för oron. Inte så länge jag har jobbat på Resumé, sedan 2014, har vi fått så många tips om dålig arbetsmiljö; stress, press, offentliga utskällningar och massuppsägningar som nu. Konkret har det hittills resulterat i granskningar av United Screens, Assefa Kommunikation, Grand Relations och Nord DDB. Fler är på gång. Det är förvisso inte bara på byråsidan som stressen finns. Den finns i hela kommunikationsbranschen, vilket inte minst visade sig i höstas, då Skandias årliga rapport om sjukskrivningar visade att just den här branschen är sjukast av dem alla (högst andel som sjukskriver sig på grund av psykisk ohälsa).

Hur har vi hamnat här? Hur kan det vara så att ett av Sveriges mest lustdrivna yrken har så usel arbetsmiljö så att folk blir avskräckta från att ge sig in i branschen innan de ens har provat?

De senaste åren har debatten om psykisk ohälsa blivit mer öppen, mycket tack vare sociala medier. Det vi ser nu, utbrändhet och larm, är priset man får betala för en tid av prestation till varje pris. För fram tills nu har samhället premierat stress. Det har varit fint att jobba dagar, kvällar och helger, vara påläst om allt som händer på internet och i världen, springa på fotovänliga bruncher, åka på en miljard semestrar, se alla serier som finns och skjutsa barnen till alla möjliga aktiviteter de naturligtvis ska få prova på eftersom det är viktigt att de känner att det är rätt. Och förstås, specifikt för den här branschen, alltid göra kommunikation i världsklass. Det tyder ju på ambition.

Stress är som bekant ingenting att leka med. Som yttersta konsekvens kan den leda till död. 2018 skrev vi på Resumé en lång text om hur byråfusioner, nedskärningar och jobbyten på Sitrus ledde till att en person vi valde att kalla Peter blev sjukskriven för utmattningssyndrom. En månad senare tog han sitt liv. 

I höstas sjösatte Resumé en artikelserie om den talangflykt som sker, dels från byråsidan till kundsidan, men också den som sker vid sidan av, där duktiga personer lämnar branschen till förmån för en annan. Här är branschen sin egen värsta fiende. Röj upp, och röj upp nu om ni vill ha någon talang kvar. Det är dags att visa att de fina orden om byråkultur som arbetsgivare i reklamvärlden älskar att slänga sig med inte bara är fluff.

Det är på grund av stressens utbreddhet – och yttersta konsekvenser – som vi på Resumé fortsätter bevaka utvecklingen noggrant. Har du tips om kass arbetsmiljö? Hör av dig till yasmine.winberg@resume.se. Du får vara anonym.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Yasmine Winberg

Chefredaktör och ansvarig utgivare

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Stress

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.