Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Var är effektprinciperna för marknadsförare?

Publicerad: 4 februari 2019, 09:22

Rodrigo Pozo Graviz och Hanna Wennberg

"Sveriges Annonsörer och Marknadsförbunden, lägger också allt sitt fokus på kommunikation, som bara är en del av marknadsföringen", skriver Rodrigo Pozo Graviz och Hanna Wennberg på Graviz Telescope med anledning av Komm:s effektprinciper.


I förra veckan släppte Komm! principerna för effektiv kommunikation med affärsnytta, ett gediget arbete som vi både vill hylla och tacka för. Kommunikatörer och kreatörer behöver gemensamma principer att enas i, så att affärsnytta och kreativitet kan bli ett och omvandlas till effektivitet. Komm! säger också i sin rapport att det viktigt att vara tydlig med vilken förändring bra kommunikation kan göra, och förtydliga vilken förändring den INTE kan göra. Bra kommunikation kan inte lösa problem i distributionskedjan eller få kundserviceavdelningen att svara i telefon. Till skillnad från en kommunikatör, så är en marknadsförare ansvarig för hela kundupplevelsen, från kommunikation, pris och produktens uppfattning till distribution och kontaktytor med varumärket. Vi på Graviz Telescope saknar effektivitetsprinciper som kan stötta marknadsförare med en helhetssyn på kundupplevelsen, och vi frågar oss; vilken medlemsorganisation arbetar för att stötta marknadsförare i att få ihop helheten

Medlemsorganisationer som Sveriges Annonsörer och Marknadsförbunden, som i sina beskrivningar av sig själva säger sig finnas för att stötta Marknadschefer, lägger också allt sitt fokus på kommunikation, alltså bara en del av marknadsföringen. Den begreppsförvirring runt marknadsföring som råder i Sverige (med marknadsföring menar man ofta marknadskommunikation) förenklar inte för Marknadschefer när det gäller att sätta sin agenda och navigera i de interna organisationerna. Vem är det egentligen som äger kundupplevelsen och ansvarar för varumärkets helhet i organisationer i dag? För andra fält är det enklare och tydligare, de flesta är överens om att VD ansvarar för börsvärdet, CFO för stabil ekonomi och att HR ansvarar för rekrytering och medarbetarvarumärke. Men vad ansvarar marknadsföraren för? Kommunikationen eller kundupplevelsen? Vi anser att en marknadsförare ansvarar för hela kundupplevelsen, och därför bör medlemsorganisationerna för marknadsförare stötta med liknande effektivitetsprinciper som Komm! arbetat fram för kommunikation, men för hela marknadsförings-spektrat.

Vi anser att marknadsförarna ska ansvara för hela kundupplevelsen, och därför bör medlemsorganisationerna för marknadsförare stötta med liknande effektprinciper som Komm! arbetat fram för kommunikation, men för hela marknadsföringspektrat. Då kan duktiga marknadsförare få den hjältestatus de förtjänar i sina organisationer!

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.