Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Var finns Staffanstorps riktlinjer kring inkludering?

Publicerad: 14 November 2019, 09:49

Staffanstorps reklamfilm har mött mycket kritik under veckan.

”Ett omedvetet val är också ett val” skriver byrån Kapi som som specialiserar sig på mångkulturell kommunikation i en debattartikel med anledning av bristen på mångfald i Staffanstorps reklamfilm.


Många är upprörda över Staffanstorps reklamfilm som tagits fram för att attrahera fler boende till kommunen. Och icke oväntat hyllas filmen samtidigt av främlingsfientliga sajter eftersom den bara visar personer ur den svenska majoritetskulturen.
Och sanningen är att det inte bara är mångkulturen som lyser med sin frånvaro. Ska man bo i Staffanstorp ska man verkligen tillhöra normen. I alla fall om man ska kunna identifiera sig med personerna i filmen. Det är vitt, det är heterosexuellt, det är kärnfamilj och det är noll funktionsvariationer.

Är detta Sverige 2019?
Det är svårt att ta filmen på allvar när man först tittar på den. Filmen känns närmast som en parodi på en amerikansk reklamfilm från ett annat årtionde. Men skrattet fastnar i halsen likt en unken slemklump när man tänker på att det här är Sverige 2019. Och budskapet från Staffanstorps kommun förstärks ytterligare i slutet av filmen med texten ”Som resten av Sverige också borde vara”. För de få som inte fattat vinken. Men trots kritiken om brist på mångkultur och mångfald försvarar kommunalrådet Christian Sonesson (M) filmen genom att säga att folk läser in för mycket och att de inte registrerar etnicitet eller tänker på hudfärg när de gör annonser.

Ett omedvetet val är också ett val
Och det är här det blir riktigt snurrigt. Att göra kommunikation utan att ta ansvar vad kommunikationen faktiskt förmedlar är inte bara okunskap, det är dessutom farligt. Faktum är detta: Man gör alltid ett urval när man väljer personer att ha med i en film eller annons. Det är ju faktiskt inte så att första bästa person som råkade vandra förbi kameran fick en roll i Staffanstorps reklamfilm. Ett val har gjorts. Och om valet har varit omedvetet som Sonesson vill få det till förstärker det endast problembilden.

En kommun utan inkludering har mycket att jobba på
En svensk kommun som 2019 saknar ett tänk både kring inkludering och representation i kommunikationen har en lång väg att gå. Sveriges kommuner ska utgå från sina medborgare och jobba för sina medborgare. I Staffanstorp är cirka 13,3% utrikes födda i dag. Svårt att tro efter att ha sett filmen. Ur Vidga normen, handboken vit, svart eller brun kan man läsa:

”Den ’färgblinda approachen till hudfärg förnekar verkligheten där det råder en ojämlikhet och gör det omöjligt att ta till åtgärder för att motverka effekten av strukturell diskriminering”.

Men Staffanstorps kommun verkar inte vilja prata om verkligheten. De vill prata om hur de tycker att Sverige borde vara. Och ska vi prata om hur Sverige borde vara är det rimligt att tillägga att alla som arbetar med kommunikation för Sveriges befolkning borde ha ett tänk kring frågor som normer, inkludering och representation. Det är en demokratifråga.

KAPI, en byrå med expertis på inkluderande kommunikation.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.