Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Vår metod är väl beprövad”

Publicerad: 25 november 2015, 09:33

Cecilia Gustafsson och Karl Lundvall på Copenhagen Economics.

SVT:s nyhetsapp och Edit.se skulle ha stoppats vid en förhandsprövning, enligt en rapport som gjorts av Copenhagen Economics, på uppdrag av TU. Nu slår konsulterna tillbaka efter att SVT har kritiserat rapporten.


Ämnen i artikeln:

SVTTidningsutgivarna

Jimmy Ahlstrand (strategichef på SVT) säger att vår rapport bygger på ett "extremt svagt underlag" och att vi själva har "hittat på" regelverket vi testar tjänsterna emot.

Regelverket först. EU-kommissionen meddelade 2009 att väsentligt nya (eller förändrade) tjänster ska prövas. 2011 implementerades systemet i Sverige. Förhandsprövning har skett i bland annat Storbritannien, Tyskland, Danmark och Norge. Regelverket finns med andra ord - vi har inte hittat på det - och den metod vi tillämpade är väl beprövad.

Underlaget sen. Det består av en analys dels av i vilken utsträckning tjänsterna tillgängliggör tv-program i tv och dels av tjänsternas funktionalitet, utseende, tilltal, bildmaterial och länkstruktur jämfört med privata alternativ. Vi ser att exempelvis SVT Nyhetsapp är slående lik tidningarnas motsvarigheter.

Vi lät därefter TNS Sifo undersöka om mediekonsumenterna själva tyckte likadant. Det gjorde de. 998 personer ingick i undersökningen som visade att andra appar är överlägset bästa substitut till SVT Nyhetsappen. Att påstå att SVTs digitala tjänster inte har en marknadspåverkan saknar alltså empiriskt stöd. Det stöds också av de intervjuer vi gjort.

Jimmy har däremot rätt i sak på en punkt. SVT har inte brutit mot några regler då man inte anmält någon tjänst för prövning. Vi har inte påstått något annat. Det svenska systemet bygger på en självanmälningsprincip – SVT bestämmer själva om förhandsprövning ska ske. Under de snart fem år systemet funnits har SVT inte utnyttjat denna möjlighet.

Synd tycker vi. Om systemet för förhandsprövning tilläts fungera som tänkt skulle alla inblandade gynnas, även SVT. Det skulle skapa praxis, förutsebarhet om vad SVT får och inte får göra på digitala plattformar och även tillit hos dem som står i begrepp att investera i morgondagens medieteknik. Bra för mediekonsumenterna med andra ord.

Ämnen i artikeln:

SVTTidningsutgivarna

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.