Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Var tog ljudnommarna vägen?

Det är skandal och riktigt snålt att inte ett enda nominerat bidrag är just en ”vanlig” radiospot. Juryn i Guldägget måste förstå skillnaden mellan äpplen och päron. Det skriver Daniel Kilgren, ägare av ljudproduktionsbolaget Flickorna Larsson.

Publicerad: 1 april 2022, 10:02

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Daniel Kilgren är besviken över utfallet av nomineringar i årets upplaga av Guldägget.


Ämnen i artikeln:

GuldäggetFlickorna Larsson

Vem fan är jag att uttala mig? Jag är ju bara en simpel regissör.

Så brukar jag på ett skämtdiplomatiskt sätt säga när jag vill göra min åsikt hörd i sammanhang utanför min roll. Men denna gång är den kanske befogad då jag ändå jobbat med radioreklam och ljud i snart 15 år med ett par guldiga ägg och lejon i ryggan. 

Låt mig därför ägna några minuter åt guldäggsnomineringarna i kategori audio. Eller snarare dom uteblivna.

Först och främst, hatten av till Forsman & Bodenfors och DVA Studio. Två fullkomligt briljanta ljudkampanjer! (Avundsjuk!)

LÄS MER: Alla nomineringar i Guldägget 2022

Men! Var tog alla andra nomineringar vägen? Alla ”vanliga” radiospotar som med humoristiskt knixiga copys gör att jag garvar läppen av mig. Radiospotar som med enbart ett par hörlurar flyttar mig som lyssnare till ett annat universum. Eller radiospotar så obehagliga att jag vill kräkas när jag hör dom. För jag vet att dom finns. Inte bara för att jag eventuellt haft ett finger med i spelet i några av dom, men också för att jag är storkonsument av ljud och radioreklam med hyfsad koll på vad som gjorts. 

Det är helt rätt att Guldägget enbart ska belöna idé och kreativ höjd. Något som också får oss kreatörer att ständigt försöka utmana ljudmediet och vad som är görbart. Men rent krasst är det också ett medie som bör bedömas med utgångspunkt att det faktiskt begränsas till en högtalare som skapar ljudvågor. 

Och därför tycker jag att det är skandal att inte ett enda nominerat bidrag är just en ”vanlig” radiospot. För dom bidragen måste också värderas, om än med andra öron. 

För det blir ju lite orättvist att jämföra ett interaktivt ljuddrama med en 30 sekunders spot som rullat i FM-bandet? Och varför räknas en innovativ ljudlösning som mer kreativt än en radiospot då dom har helt olika förutsättningar? Blir det inte lite som att jämföra äpplen och bananer bara för att dom ligger i samma fruktkorg?

Om jag är bitter över tisdagens utfall? Ja självklart, det sticker jag inte under stolen med! Men mest besviken. Besviken över att alla fantastiska, smarta, och kreativa ”vanliga” radiospotar som kämpats fram under 2021 enligt juryn inte kreativa nog för Guldägget. Och ärligt talat. Två nominerade bidrag (ursprungligen tre)!? Det är riktigt snålt i ett medie som ökar år för år.

Så vad vill jag egentligen ha sagt? Jo, att guldäggsjuryn inte får glömma att en fantastisk kreativ idé förpackad i en ”vanlig” radiospot OCKSÅ kan vara värd ett guldägg. I alla fall en nominering.

Men vem fan är jag att uttala mig? Jag är ju bara en simpel regissör.

Daniel Kilgren - Flickorna Larsson
Ägare/Regissör

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

GuldäggetFlickorna Larsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.