Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Värderingsstyrda företag bör ha värderingsstyrda marknadschefer”

Publicerad: 24 Juni 2020, 07:22

Foto: Maria Östlin

Edit Künstlicher, vd på pr-byrån Editk, välkomnar Per Holknekts strid mot Unibet och efterlyser en bredare diskussion om spelfrågan i reklam- och byråvärlden.


Ämnen i artikeln:

Edit KünstlicherEditK

Det blev rubriker när Per Holknekt berättade att han tar strid mot spelbolaget Unibet och dess ägare Kindred Group. Som före detta spelmissbrukare har han erfarenhet av hur bolaget försökt locka tillbaka honom med free spins när han försökt sluta. Jag undrar vad följderna skulle bli om en alkoholdistributör kontaktade en tillfrisknande alkoholist för att bjuda på några gratisflaskor? Ett otänkbart scenario. 

Jag välkomnar Holknekts kampanj och skulle gärna se fler aktörer ta ansvar, inte minst i min egen bransch: reklam och PR. Under 2019 uppskattades spelbolagen lägga 5,7 miljarder kronor på spelreklam i Sverige. Fler regleringar kring spelreklam är att vänta men jag anser att fler aktörer borde ta ansvar medan vi väntar. Pengar talar och kanske är det omöjligt att kräva av en reklambyrå där alkohol och spelbolag ligger som ekonomisk grundplatta för hela verksamheten att tacka nej till pengarna men andra aktörer kan faktiskt styra sina val.

När undersökning efter undersökning visar oss att konsumenterna blir allt mer värderingsstyrda borde fler marknadschefer fundera var de väljer att gå, i alla led. När produkterna ”Paolos” plockades bort från matvarujättarnas hyllor blev det smärtsamt tydligt vilken katastrof det kan innebära för företag att knyta sitt varumärke till en influencer. Samma sak gäller samverkan med korrupta företag. 

Det har talats om det nya fenomenet ”activist capitalism”. Stora företag som tar tydlig ställning i ibland kontroversiella frågor som exempelvis ”toxisk manlighet”. De kan förlora en del ekonomiskt men de vinner i förtroende. Det är modigt och långt ifrån alla hakar på, däremot vill de flesta moderna företag visa att de bryr sig om miljöfrågor och folkhälsa. Dessa företag borde visa att de menar allvar och ställa krav i alla led. Marknadschefen som sitter på en stor makt borde på ett värderingsstyrt företag själv vara värderingsstyrd. Där pengar finns kan nämligen krav ställas. Vill man som värderingsstyrt företag anlita en kreativ byrå som finansieras av spelbolag? Vill man ligga i samma reklamslot som dem? Vill man samarbeta med influensers som basunerar ut deras budskap? 

Alla som kommit i kontakt med beroende vet hur destruktivt det är. Vid spelande frisätts samma signalsubstanser i hjärnan som vid droganvändning. Spelberoende har dessutom den överlägsna förmågan att skuldsätta och ruinera hela familjers liv över en natt. Jag bestämde mig redan när jag startade min PR-byrå editK 2013, vi säger nej till alla uppdrag kopplade till spel, tobak och alkohol. Det är inte ekonomiskt självklart men det är en förutsättning för att jag ska kunna driva min verksamhet med ett rent samvete. Nu under Coronakrisen är de med spelberoende dessutom extra utsatta med mycket tid hemma i karantän, generell oro i samhället och ett eventuellt förlorat arbete. Vid oro kommer en alkoholist att dricka och en spelberoende att spela, enligt Magnus Olausson på Spelberoendes Riksförbund vilket gör frågan extra aktuell.

Till och med vår svenska stat investerar i spelbolagen genom aktieposter i fyra av de sex AP-fonderna. Det är enligt mig skandalöst men visar tydligt att vi är fler som behöver anta lite aktivistisk kapitalism och ställa krav på var våra pengar hamnar. Vem ska annars göra det? 

Jag önskar Holknekt lycka till och hoppas att hans initiativ blir en väckarklocka för fler..

Edit Künstlicher, vd och grundare editK PR

Ämnen i artikeln:

Edit KünstlicherEditK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.