Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Varför bara använda lillhjärnan när vi har storhjärnan?

Publicerad: 24 Maj 2019, 12:37

Hans Sydow och Johanna Bergbom, Graviz.

"Vårt jobb handlar nämligen om att vara påhittiga. Nyfikna. Attribut som robotar - till och med AI-robotar - har svårt att härma", skriver tre medarbetare på byrån Graviz i ett inlägg i diskussionen om hur digitalisering hotar kreativiteten.


Om du är militär kommer du snart få lov att skjuta på robotar. Eller så kommer en robot få lov att skjuta på dig. I bästa fall kommer du få stå vid sidan om medan två robotar skjuter på varandra.

I vilket fall som helst kommer du ångra att du inte blev reklamare. Våra robotar är nämligen jättetrevliga (och jätte icke-fysiska). Dessutom besitter dom en intelligens som vi dödliga knappt kan föreställa oss.

Synd bara att robotarna tar era jobb tänker du kanske (glöm inte att du är militär). Men icke. Tvärtom faktiskt. Vårt jobb handlar nämligen om att vara påhittiga. Nyfikna. Attribut som robotar - till och med AI-robotar - har svårt att härma.

Så vad ska vi med superhjärnor till?

"Den kreativa processen" består ofta av en drös analysarbete följt av en större drös produktion. Någonstans i mitten gömmer sig en smula kreativt arbete. Men det går bara att se om du har på dig dina night vision-glasögon.

För sorgligt för att vara sant, tänker du. Ja. Det var en liten överdrift. Men vi vill tro att många i branschen känner igen sig. Att vara kreativ tar sin lilla tid. Det måste få göra det. Men inte sällan tar analysen och insikts-arbetet en för stor del av den lilla tiden. AI-tekniken gör det möjligt för oss i det mänskliga släktet att ägna mer tid åt det vi är bra på.

Om du var senior kreatör istället för militär hade du förmodligen sagt: "Stopp och belägg. Datoranalyser kan omöjligen ersätta mitt arbete". Och det stämmer. Men de kan underlätta det. På så sätt slipper du stressa fram den kreativa excellens du vet att du har i dig. Vad fick dig egentligen att ansluta dig till den bransch du är en del av? Finurliga idéer och vackert förpackade historier eller djuplodande marknadsundersökningar och Keynotes?

Inför årets Guldäggsgala fick vi höra att kreativiteten är guld värd. Något att förädla. Ja! Och att omge kreativiteten av smarta system är att göra precis det. Vi kommer alla må bra av en mer fantasirik kommunikationsbransch, där det lustfyllda - det som människor bryr sig om - får ta plats både i medierna och på våra skrivbord.

Tekniken är en möjlighet, inte ett hot. Och eftersom att kunderna inte kommer att ge oss mer tid, låter vi tekniken göra det.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.