Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Varför denna aversion mot digitalisering?

Publicerad: 28 September 2020, 13:16

Foto: Håkan Målbäck

”Med en branschorganisation som explicit önskar att hålla fast vid det som varit är det inte konstigt att många går vilse.” skriver Holy Comms vd Fredrik Kruse.


Ämnen i artikeln:

KOMMSveriges Kommunikationsbyråer

Är du rädd för att kunderna ska tro att leveransen är bristfällig om priset är lågt? Eller kanske att du ska tappa din glans? Då är du inte ensam, om du driver bolag i kommunikationsbranschen. Leverantörsledets fokus har sedan länge hamnar snett i vår ankdamm. Kunderna efterfrågar mer digitala, snabbrörliga och prisvärda tjänster, medan byråerna stretar bakåt mot svunna tider. Till när det var fint att det kostade mycket. 

Att vilja vara ”premium” är förståeligt, inte minst när tjänsterna du erbjuder håller hög nivå. Här möter vi den första myten. Den nyktra sanningen är att pris och kvalitet inte alltid hänger ihop. Inte längre. En viss megatrend äntrade samhället och förändrade spelreglerna. Digitaliseringen är vår tids största gamechanger, som har öppnat upp och konkurrensutsatt de allra flesta branscher. 

I princip alla tjänster är önskvärda i ett annat tempo idag, och till ett annat pris. Att svara upp till det förändrade behovet är upp till var och en. Du måste inte anpassa din byrås processer och erbjudande. Men då kan du inte heller gnälla över att nya aktörer tar marknadsandelar från dig. Byråer som använder modern teknologi för att arbeta smartare och snabbare skapar en marknad där det är lika relevant att investera i era tjänster som att köpa in fax och skrivmaskin till kontoret. Utvecklingen är positiv; digitaliseringen innebär att kunderna når sina mål snabbare.

Med en branschorganisation som explicit önskar att hålla fast vid det som varit är det inte konstigt att många går vilse. Genom att hetsa byråerna att höja sina priser, istället för att anpassa sina erbjudanden, gör man dem en björntjänst. Komm uppger att byråvärldens timpris har tappat under de senaste tjugo åren. De talar om en ”ogynnsam” prispress. Jag vill hävda motsatsen: Det finns stort utrymme för sänkta priser, och det skulle gynna alla parter.

Jag är ingen filantrop. Holy Comms priser ligger någonstans mellan hälften och en tredjedel av branschens prissättning, uppger våra kunder. Det är inte synd om oss för det. Faktum är att det är precis där vi vill vara. Vi har bättre marginaler än många av våra branschkollegor. Vår tydliga upplevelse är att kunderna faktiskt köper mer när priserna är snälla och erbjudandet är flexibelt. 

För 15 år sedan kostade en CD-skiva 150 kronor. Idag kostar all världens musik 99 kronor i månaden. Artisternas tjänster är fortfarande önskvärda, precis som våra, men i ett annat tempo. Till ett annat pris. Jag letar på Komms hemsida, men finner ingenting om digitalisering. Däremot ser jag att de nyligen tillsatt en affärsgrupp i styrelsen som ska utreda problematiken med de sänkta priserna, exempelvis inom offentliga upphandlingar. Varför läggs så mycket vikt vid detta - och vid tävlingar som bekostas av kunderna? Våra så kallade representanter borde istället tala mer om det faktiska syftet med de allra flesta kundsamarbeten: att hjälpa kunden att sälja mer, eller driva andra tydliga KPI:er. Bör inte målet vara att kunden når sina mål?

Samhällets utveckling kommer inte att avstanna för att ni inte kan behålla den timpenning ni haft i urminnes tider. Det är ett misstag att ignorera megatrender. För att driva framåt bör inspirationen komma från techvärldens innovativationer som banat vägen för oss andra, snarare än en trött ”det var bättre förr”-inställning och byråchefer och branschorgan som klamrar sig fast vid VHS och OH-projektorer. Kamma till er och kom över till den ljusa sidan. Kunderna finns här, och de vill lägga sina budgetar på prisvänliga kommunikationstjänster.

Fredrik Kruse, vd och partner, Holy Comms

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.