Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Varför det är en bra idé för dig som byråkund att betala schyssta arvoden?

Publicerad: 24 september 2021, 08:37

Malin Ingevall

Med anledning av det senaste årets uppmärksamhet kring dumpade arvoden i upphandlingar och gratisarbete skriver Malin Ingevall ett debattinlägg om vad prisdumpningen får för konsekvenser: ”Du vill arbeta med de bästa människorna som är engagerade i ditt uppdrag. Tro inte att du får det, om du betalar sämst”, skriver hon.


Ämnen i artikeln:

Malin IngevallGratisträsketPitchUpphandling

Först kan vi fråga oss - Hur det är möjligt med arvoden som stått still eller snarare rört sig nedåt på 20 år?

Arvoden på så låga nivåer som 550-750 kronor för kunskap, kreativitet, erfarenhet, tillgänglighet och service speglar inte på något sätt den verkliga kostnaden eller värdet av det man får. Men här hamnar vi ibland vid upphandlingar eller pitcher av olika skäl.

Båda parter pressar och ibland försvaras det med att varumärket är attraktivt och prestigefullt vilket kommer att ge byrån fler kunder eller priser i tävlingar.

En risk är då att andra kunder inte gärna betalar mer per timme för samma typ av tjänst. Lite som känslan när jag som trogen prenumerant ser vilka fina rabatter nya kunder kan få... skillnaden där är att såna erbjudanden ofta är tidsbegränsade.

Det finns förstås många kunder som betalar arvoden på mer realistiska nivåer och där samarbetet genererar både fantastiska lösningar, en sund lönsamhet och långa hållbara samarbetsrelationer! Här har vi en hel del insikter, vinster och fördelar att verkligen ta vara på och lyfta. Men mer om det en annan gång.

Tillbaka till de orimliga arvodena som du inte bör acceptera. Ett perspektiv är att om man pressar priser för tjänster i en bransch där arvodena de senaste 20 åren stått still eller gått ner men lönerna upp behöver man inte vara matematiker för att se vad man är med och bidrar till för samhälls- och branschutveckling.

Osäkra anställningsförhållanden, stress, sämre pensions- och försäkringsvillkor, allt fler som är projekt- eller timanställda osv. Antalet byråer som har kollektivavtal är till exempel unikt lågt för vår bransch. Och det viktigaste skälet är inte att byråledningen inte vill eller bryr sig om sina anställda. Utan att de inte har råd med de trygghetspaket och pensionsavsättningar som ingår i kollektivavtalet.

Något för dig som byråkund att fundera på här är om du vill jobba med en byrå som kan erbjuda sina anställda samma villkor som nästan alla arbetsgivare i Sverige erbjuder, säkerligen även din? Vill du att din byrå är attraktiv och utvecklar både nya OCH erfarna talanger? Vill du stolt kunna säga att dina samarbetspartners garanterat har schyssta villkor, löner och inte nyttjar gratisarbetare?

Om du vill det så är ett tips att följa de goda exempel vi har där uppdragsgivare ställer krav på schyssta villkor för anställda och inga gratisarbetare i projekten till exempel. Och att du också månar om att betala realistiska arvoden.

Självklart har byrån också ett ansvar för sina arvoden, både vad man erbjuder och vad man accepterar vilket beror på många faktorer. Det behöver vi också prata om. Tillsammans.

Några saker att fundera på från båda håll kan vara:

Hur bra är byrån på att kommunicera och visa på värdet av det vi levererar?

Har byråbranschen utvecklat sin affär och erbjudanden så att den matchar kundernas behov?

Jobbar vi tillsammans som ett team eller är det mer en ”kund / leverantörs-relation” som påverkar vad vi får ut av samarbetet?

Vet byrån vad uppdragsgivaren verkligen värderar och hur nöjda de är med samarbetet - inte bara leveranserna?

Belyser vi att mer erfarenhet och kunskap kostar mer, och möjliggör vi för uppdragsgivaren att ta mer medvetna beslut?

Hos mig kokar det lite när jag ser att en kund/upphandlare stolt tycker att hen gjort ett ”grymt jobb” som fått tjänsterna så billigt och att det är ett bevis på hur gärna byrån vill ha uppdraget! Och jo, i och för sig. När jag tänker efter är kanske grymt rätt ord. Bokstavligt. Har man funderat på vem som får betala med vad i slutändan? Tänker jag samtidigt som jag djupandas. Och frågan är om det inte är allra sämst för den som driver fram orimligt låga arvoden; uppdragsgivaren?

Med över 24 år i branschen har jag sett det överallt. Jag har dessutom träffat massor av byråledare som vittnar om samma sak och i vardagen får bemöta kommentarer som ”det låter dyrt” ”jag har inte mer pengar” ” jag lägger mycket pengar och då vill jag ha lägre timpriser” ”tar det verkligen så lång tid?” eller ”jag tänker inte betala för en idé som någon kom på i duschen”. ”Jag måste halvera budgeten men jag vill fortfarande ha den där innovativa kick-ass-lösningen”…

Det finns fler saker att fundera på om anser att du genom att pressa priser är en ”vass upphandlare”:

● Du vill arbeta med de bästa människorna som är engagerade i ditt uppdrag och vill göra sitt allra bästa. Tro inte att du får det, om du betalar sämst.

● På samma sätt som du vill att ditt företag eller din organisation ska arbeta för hållbarhet, så vill du ha leverantörer och partner som gör detsamma. Bidra då på ett vettigt sätt till det.

● Du vill inte ligga i botten på byråns internrakning över bra kunder.

● Branschen är liten, många känner till varandra och varnar för dåliga kunder, även om du inte vet om det.

Om byrån alltid jobbar från ekonomiskt tajt läge kan du förvänta dig att bli hanterad lite så här…

● ”Jag lägger på 20 procent på offerten eftersom jag vet att kunden alltid prutar ungefär så mycket… ”

● ”Kunden har förhandlat sig till så låga arvoden att jag måste dra upp timmarna och vi rapporterar varenda kvart.”

● ”Vi kan inte göra något extra och nöja oss med tillräckligt bra, projektet är tajt som det är”

● ”Jag går plus minus noll på produktionen men tar hem det på korrundorna.”

Som man ropar får man svar. Därför är det en bra idé för dig som byråkund att betala schyssta arvoden. Jag hoppas att du ser vilken möjlighet, och ansvar, du har att bidra till både en hållbar bransch och hållbara medarbetare? Det vore väl något att skryta om!?

//Malin Ingevall,  utbildar och byråcoach i kommunikationsbranchen, fd vd ägare och projektledare.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.