Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Varför glömmer du boomern?

Publicerad: 22 september 2021, 08:28

Andreas Ekegren och Linus Lindskoog

Att pensionärer aldrig har varit prioriterade har lett till att en stark målgrupp har ramlat mellan stolarna, skriver Spoons Andreas Ekegren och Linus Lindskoog. ”I kombination med att marknadsförare blundar för dem och annonsverktygen inte segmenterar målgruppen möts de som är ”unga gamla” av helt fel budskap”


Ämnen i artikeln:

Sociala medierOK Boomer!Spoon

På rekordtid gick ”boomer från att vara en generation till att bli ett skällsord. ”Ok, boomer” blev en avväppnande oneliner som millenials och zoomers kastade mot alla äldre än dem själva. Poängen var att den äldre generationen var tekniskt inkompetenta och hade en mossig världsbild.

Just den typen av generalisering och åldersdiskriminering går igen hos marknadsförare. Att pensionärer aldrig har varit en prioriterad målgrupp är knappast någon hemlighet. Men det har lett till att en oerhört stark målgrupp har ramlat mellan stolarna.

Problemet är systematiskt. I de stora annonsplattformarnas verktyg klumpas alla över 65 ihop till en stor grå massa. Det innebär att en person som nyligen blivit pensionär nås av samma budskap som någon som nyss fyllt 95. 

Skulle du kommunicera samma budskap till en 20-åring som till en 50-åring? Förmodligen inte. Men vi antar att man stannar upp sin utveckling efter en viss ålder. Det är inte bara fel, det är förolämpande.

Boomers är inte som tidigare generationers pensionärer. De reser mer, shoppar mer och har starkare kapital än någonsin tidigare. Tiden då pensionären tittade skeptiskt på ny teknik är sedan länge förbi.

I stället ser vi en allt växande skara ”unga gamla” – 65-plussare som precis startat sitt nya liv som pensionärer – som är lika sugna på att konsumera som de är digitalt bevandrade. De är vana vid att hantera smartphones och datorer i både yrkeslivet som privat. Att avfärda dem som en tredje klassens konsumenter gynnar ingen.

Tittar vi på statistiken ser vi att konsumtionsvanorna bland den äldre målgruppen har ökat i takt med deras digitala närvaro. Förra året spenderade man 1 615 dollar per person på onlineköp, vilket är en ökning med 49 procent jämfört med föregående år.

Enligt siffror från WHO kommer antalet personer över 60 år att uppgå till två miljarder till år 2050. Det är en tredubbling mot 2000. Unga gamla är med andra ord en målgrupp som du inte längre har råd att ignorera.

I kombination med att marknadsförare blundar för dem och annonsverktygen inte segmenterar målgruppen möts de som är ”unga gamla” av helt fel budskap. De är fortfarande energiska, och har inte en tanke på att sluta resa eller nöjesshoppa. Det handlar inte bara om att de ser fel annonser, det kan också innebära att samhällsviktig information hamnar fel. Med andra ord är det inte längre den äldre generationen som är digitalt förlegade – det är vi.

Den digitala utvecklingen bland unga gamla har påverkats av pandemin, men det var en oundviklig trend som påskyndades. Om det finns något att lära av den senare tidens utveckling så är det att boomers är precis som millenials. Fast med pengar.

 

Linus Lindskoog, Creative Director, Spoon

Andreas Ekegren, Distribution Manager, Spoon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.