Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

Varför glömmer ni bort B2B när det kommer till sociala mediespaningar?

Publicerad: 25 Januari 2019, 13:43

Vi har många stora svenska industriföretag som arbetar framgångsrikt med sociala medier, som har stora följarskaror, hög organisk räckvidd och engagemangsnivåer konsumentvarumärken bara kan drömma om. Ändå lyfts de aldrig fram. Varför då? frågar sig Sarah Larsson Bernhardt, sociala mediechef på SKF.


Ämnen i artikeln:

Sociala medier

För ett antal år sedan satt jag och lyssnade till en föreläsning av Legos dåvarande marknadschef. Han pratade om vikten av att förstå sina målgrupper och utveckla innehåll och produkter utifrån vad de ville uppleva. Under hans 45 minuter långa framförande refererade han flera gånger till målgruppen som "the boys". Inte en enda gång nämnde han tjejer som en del av Legos målgrupp. Lego hade helt enkelt "glömt bort" halva befolkningen. Två år senare lanserade Lego sin första kollektion riktad mot tjejer – Lego Friends.

De senaste dagarna har jag sysselsatt mig med att läsa de stora, mest delade, och mest omnämnda svenska trendrapporter om digitalt varumärkesbyggande och sociala medier som dykt upp i mina flöden – bland annat den som Resumé Insikt skrev om för några veckor sen. Olika företag och experter har uttalat sig om hur man lyckas som varumärke i dessa kanaler. Hur man skapar engagemang, vilka företag och varumärken som är de mest framgångsrika, och hur dessa annonserar.

Det har varit intressant läsning. Flera goda exempel och insikter. Men precis som Lego som för ett antal år sedan "glömde bort" halva befolkningen, så ekar det tomt av B2B-exempel. Ingenstans har man plockat upp det faktum att väldigt många av våra stora B2B-varumärken har närvaro i sociala kanaler. Företag som gör det bra – och som många gånger har högt engagemang på sina postningar.

För att såna här listor ska bli mer än bara sifferexcercis behövs hela marknaden. Det är samma kanaler – och det handlar hela tiden om att skapa värde och intresse för publiken. B2B-företagen har ofta en uppförsbacke: de har en mer traditionell mediasyn både hos företagsledning och kundbas, och sällan speciellt sexiga produkter.

Som stort industribolag handlar inte sociala medier om direktkonvertering. Vi konverterar inga miljonaffärer av lager på Facebook, eller säljer smörjsystemslösningar till livsmedelsindustrin via LinkedIn. Men vi är riktigt bra på att skapa kännedom och intresse, leverera kunskap och underhålla upprättade relationer. Posterna som skrivs är ofta längre och levererar ett mervärde i form av insikter och kunskap som gör mottagaren både smartare och mer upplyst. Vilket gör att hen också gärna delar, kommenterar eller taggar kollegor för att delge sin nya kunskap.

Vi har ett antal stora svenska industriföretag som arbetar framgångsrikt med sociala medier. De har stora följarantal, bra organisk räckvidd och hög frekvens på sina postningar. Dessutom har de engagemangsnivåer som många konsumentföretag drömmer om.

Men vi syns inte i trendrapporter och spaningar. Och det är slöseri med kunskap. För likaväl som vi som B2B-företag behöver lära oss att våga lite mer, vilket vi kan göra från våra kollegor inom konsumentledet, så är jag övertygad om att B2C kan lära sig en hel del av oss.

Vi är jämförbara och vi kan lära av varandra. Så varför inte släppa in oss i såna här listor för att ge hela bilden av sociala medier?

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

Sociala medier

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.