Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"Varför hör inte Komm av sig?"

Publicerad: 14 Oktober 2010, 08:50

Varför ringer inte Komm och säljer in ett medlemskap? undrar Mårten Knutson, cd på Stockholmsbyrån Family Business med inriktning på retail, och inte medlem i Komm. Han efterlyser en genomtänkt strategi för att värva nya medlemmar.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzPia Grahn BrikellKommJessica Bjurström

truefalse

Mårten Knutson

Läser i bladet att Komm måste skära ner och kommer att tänka på vad som hände för några veckor sedan.

Då blev jag kontaktad av vd:n för Komms brittiska motsvarighet D&AD, Tim O’Kennedy. Han, tidigare ledare för Wieden & Kennedy i Amsterdam, hörde av sig för att boka ett möte uppe på vårt kontor. Han tog sig tid att komma­ och sitta och prata reklam, kolla vad vi tänkte skicka in till tävlingar nästa år, och ragga på Family Business som medlem.

Komm har faktiskt inte en enda gång hört av sig till mig, ledare för en reklambyrå med 20 anställda och några av världens bästa företag som uppdragsgivare, och frågat om det inte är dags att bli medlem snart. Varken Pia Grahn Brikell, Björn Rietz eller Jessica­ Bjurström har orkat lyfta luren och ringa och föreslå en kaffe för att prata medlemskap! Till en av de gissningsvis 10–20 av Sveriges 100 största reklambyråer som inte är medlemmar.

Å ena sidan är det naturligtvis väldigt tråkigt att Komm måste sparka folk. En bransch med bara små, svaga, individualistiska aktörer behöver en stark branschorganisation. Och vi är många som har haft våra livs stoltaste ögonblick på scenen på Guldäggsfesten. Det är också sorgligt på individnivå. Fy för att få sparken.

Å andra sidan, vad förtjänar Komm egentligen? Om de inte ens ringer och säljer medlemskap till rimliga prospects. Om de inte skriver ett brev eller gör en rolig aktivitet som leder fram till att jag skriver på för ett år eller två. Utan på sin höjd hittar på en rolig Facebookgubbe som heter Guldäggets Ordförande som man kan gissa vem det är egentligen. Som om det var det som skulle göra fler byråer till medlemmar och därmed rädda organisationen. (Jag tror inte ens att det skapade fler inskickade bidrag till tävlingen, om jag ska vara ärlig.)

I en kommentar till nedskärningarna säger Jessica Bjurström, vd för Komm, något i stil med att man inte kan börja sälja förrän man är klar med sitt erbjudande.

Det kan man visst.

Måste man sälja, så kan man det. Är man under bilan så är det klart att man kan sälja. En branschorganisation kan sälja med ”för den goda sakens skull” som pitch, om man inte kommer på något bättre.

Det ansvaret har styrelse och vd mot ägarna eller, i det här fallet, medlemmarna.

Mats Ahldén, Lars Axelsson, Daniel Collin, Susanna Glenndahl-Thorslund, Sofia Heidenberg, Christina Knight, Björn Mellstrand, Anders Nyström, Barbro Ohlson Smith, Anna Qvennerstedt, Roger Stighäll och Ulf Strömqvist. Sitter ni aldrig på era vanliga jobb och tänker på hur era uppdragsgivare ska kunna sälja mer? Om ni gör det, varför tänker ni då inte åt den organisation som ni styr?

Jag känner flera av er som mycket begåvade människor. Men jag är rädd att ni inte tänker tillräckligt mycket i begrepp som footfall, upsell, repurchase­ etc. Ursprungligen retailbegrepp som kan användas överallt där man behöver tjäna mer pengar sam­tidigt som man bygger varumärke inför det som ska komma.

Jessica Bjurström, Ulf Strömqvist och hela styrelsen: Rädda Komm!

Family Business hjälper er gärna att göra en bra strategi, utveckla verktyg och genomföra säljkampanjer som samtidigt kommer stärka ert varumärke. Självklart jobbar vi mot resultat­baserat arvode, om det passar er.

Mårten Knutson

Emmeli Prevorsek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.