Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Opinion

”Varför humbug och personliga varumärken är en dålig kombination”

Publicerad: 24 April 2017, 11:27

Ulrika Good skriver om systrarna Schulman och Widells satsning "Hers".

Ska man marknadsföra förmodat verkningslösa piller gör man bäst i flyga strax under radarn. Blir det för mycket kändisståhej sätts det ljus på sådant som man helst vill ska stanna i skuggan, skriver copywritern Ulrika Good.


Ämnen i artikeln:

Amanda SchulmanHannah WidellPerfect Day MediaReklamPerfect DayUlrika Good

Reklamfilmerna för "Vitae pro" brukar vanligtvis innehålla någon typecastad pensionär som stelt och med dålig läppsynk bedyrar hur mycket mjukare i lederna hen blivit av att äta kosttillskott. Men 2015 tyckte kanske norrmännen i ägarbolaget att reklamfilmerna blivit lite väl saggiga och in dansade istället Niclas Wahlgren som hävdade att alla flickor flirtade med honom och att han kunde jogga till jobbet eftersom tabletterna funkade för honom.

Plötsligt vaknade ett antal björnar som sovit. Björnar i form av Sveriges granskare av både marknadsföringslöften och hälsopreparat. Inget av detta var någon lyckoträff för Vitae pro, som fick dra in reklamen och se ett otal ovälkomna artiklar om att tabletterna inte bara var utan bevisad effekt, utan att de till och med kunde vara skadliga.

Nej, ska man marknadsföra förmodat verkningslösa piller gör man nog bäst i flyga strax under radarn. Blir det för mycket kändisståhej sätts det ljus på sådant som man helst vill ska stanna i skuggan.

Att flyga under radarn är raka motsatsen till vad Amanda Schulman och Hannah Widell har gjort. De har varit enormt framgångsrika med att bygga "personliga varumärken" som lett till försäljningsframgångar. Nu senast var kampanjföremålet kosttillskottet "Hers". Ett preparat som är som kosttillsskott är mest, det vill säga utan någon egentlig påvisad verkan.

LÄS MER: Kritiserades för vitaminreklam – nu svarar Hannah Widell

Baserat på resonemanget här ovan är det inte så konstigt att de ifrågasättande björnarna börjat vakna även i det här fallet. I Instagramflödet som utgörs av hashtaggen #hersvitamins berättar Hannah och Amandas fans i lätt sekteristisk anda att de nu kommer att bli superkvinnor, att de är övertygade att Hers kommer att bli en självklar del av deras framtida smalare, piggare och friskare liv (till en månadskostnad på 399 kronor ska tilläggas).

Anledningen till att det är fansen, och inte Hannah och Amanda själva, som torgför de peppiga tongångarna är att man enligt lag inte får påstå några odokumenterade hälsoeffekter när man säljer kosttillskott. Därför har denna uppgift delegerats ut till den lojala följarskaran som mer än gärna hörsammar sådana uppmaningar, för en hägrande regram eller like.  

Med andra ord har de inte bara satsat sitt eget förtroendekapital, utan de har även nallat från nästa led. Gjort uttag från dem som förbehållslöst älskar allt som Hannah och Amanda gör och som alltid står bakom dem. Det är att sätta mycket på spel. Varför dessa vanligtvis så smarta personer gör något så riskabelt i ett sammanhang som många beskriver som humbug är svårt att förstå.

Kanske är det för att de blev förblindade av att Vitae pro-norrmännen blivit stenrika. Och för att man därför inte ville inse att lättifrågasatta kosttillskott bäst säljs av anonyma och dåligt läppsynkade pensionärer som inte rör upp till närmelsevis så mycket kritiskt damm som landets mesta influencers.

Ulrika Good
Copywriter och krönikör

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.