Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Varför jublar redaktionerna åt en undermålig undersökning?”

Publicerad: 14 Juni 2017, 08:07

Jens B Nordström sågar undersökningen om Sveriges bästa ekonomijournalister.

Foto: Montage

Ekonomijournalistrankingen är en skräpundersökning med oerhört få svarande. Ändå marknadsför nästan alla ekonomiredaktioner den mangrant. Kan vi inte sluta med det?, undrar Jens B Nordström, journalist på TV4.


Ämnen i artikeln:

UndersökningJens B NordströmEkonomiHallvarsson & HalvarssonJournalistik

Varje år får PR-byrån Hallvarsson och Halvarson oerhört stort genomslag i branschpress och media för sin Ekonomijournalist-ranking. Där koras bästa affärstidning, årets ekonomi-tv och radio, bästa podd och sist men inte minst: årets ekonomijournalist. De flesta redaktioner lyckas ofta knipa någon placering, och rapporterar lyckligt om detta i tidningen. Det ingen redaktion däremot berättar är hur många svar som faktiskt ligger till grund för undersökningen. Det finns en anledning till detta.

LÄS MER: Näringslivet: Här är Sveriges bästa ekonomijournalister

Hallvarsson och Halvarsson skryter om att enkäten går ut till "finansbranschens proffs". Alla börs-vd:ar, ekonomiprofessorer, kommunikationsdirektörer, aktieanalytiker, och så vidare, ska ha fått en webb-enkät. Totalt har 2400 exemplar skickats ut, vilket låter imponerande. Det som däremot inte marknadsförs på samma sätt är att bara 253 personer svarade på webbenkäten. Det innebär en svarsfrekvens på 10,5 procent. Eftersom undersökningen dessutom är anonym har Hallvarsson och Halvarsson ingen aning om vilka det är som faktiskt deltagit.

– Om vi ska vara ärliga tror vi inte att det är så många börs-vd:ar. Däremot märker vi ett stort intresse från kommunikationschefer. Men vi vet faktiskt inte, säger Julia Agha, projektledare på Hallvarsson och Halvarsson när jag ringer upp och frågar.

Vi har alltså en undersökning med tveksamt urval och oerhört låg svarsfrekvens. Normalt sett hade det aldrig accepterats av media. Men nu talar undersökningen till nästan alla redaktioners fåfänga vilket gör att ingen låtsas om de här svagheterna. Det är ju kul att få höra att man är bra!

Det tunna urvalet gör också att det blir ganska lätt att slå sig in på resultat-listan, om man råkar ha ett par vänner som får undersökningen. Andra platsen i kategorin årets affärsmagasin tas exempelvis av tidningen Fokus med nio procent av rösterna. I reella tal innebär det att 23 personer kryssade för tidningen. I min egen kategori, Årets TV och radio, placerar sig TV4 Ekonominyheterna på en hedervärd delad fjärde plats i kraft av 20 röster. Och vi kan nästan känna doften av tredje platsen. SVT fick bara 23 röster.

Att vi tar det här på allvar är bara dumt. Och intressant nog erkänner Hallvarsson och Halvarson att deras undersökning har problem, om än ganska långt ned i materialet. "Bortfallet kan ha påverkat resultatet" skriver PR-byrån och pekar själv ut kategorierna årets ekonomijournalist, podcast, twitterkonto och näringslivspersonlighet som särskilt problematiska. PR-byrån flaggar alltså själv för att stora delar av deras material är opålitligt. Tror ni det märks i medias hyllningsartiklar till sig själva?

Nu säger kanske någon att jag bara är bitter eftersom jag själv återfinns oerhört långt ned på listan över ekonomijournalister (17 poäng - delad plats 26). Det stämmer förmodligen. Jag är både egocentrisk och snarstucken (även om jag naturligtvis är tacksam att en sex-sju personer kryssat för mig). Möjligen kan jag trösta mig med att om jag kan skrapa ihop ytterligare fyra välvilligt inställda personer – så är jag med på topp tio! Så små är nämligen marginalerna.

Normalt brukar journalister kunna genomskåda sådana här plojer. Men eftersom Hallvarsson och Halvarsson kittlar ekonomijournalisternas ego verkar allt kritiskt tänkande upphöra. Dessutom vinner ju alla! Tidningsredaktionerna får material till sin egen marknadsföring. Enskilda reportrar får en egoboost. Hallvarsson och Halvarsson får visa att dom kan domptera ekonomijournalister. Men egentligen borde vi säga vad den här undersökningen egentligen är:
– Vi fick 20 likes från ett gäng presschefer. Vi firar det med en helsida i tidningen.

Jens B Nordström
Ekonomijournalist på TV4, författare till "Tronstriden" och "Saabs sista strid"

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.