Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

​​Varför ska jag som marknadsförare och kommunikatör bry mig om FN:s klimatmöte COP26?

Publicerad: 29 oktober 2021, 14:31

På söndag invigs COP26, FN:s klimatmöte där politiker, forskare och förhandlare från över 200 länder samlas i Glasgow i ett försök att enas om en räddningsplan för planeten. Men hur ingår jag som jobbar med kommunikation i den planen? Hanna och Calle från hållbarhetsbyrån The New Division funderar över branschens roll och ansvar inför världens viktigaste möte.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetKlimatkrisen

Två år och en coronakris har passerat sedan COP-mötet i Madrid i december 2019. Nu återförenas kantstötta politiker och förhandlare med en forskarkår som tålmodigt ska repetera sina viktiga budskap, uppbackad av en rastlös skara klimataktivister. Under två veckor ska dessa parter mötas, på smittsäkert avstånd från varandra men samtidigt förenade i en existentiell oro för framtiden. 

Vi är 25 000 personer som planerar att delta på plats, men hela världen kan och borde följa mötet hemifrån. För att nå klimatmålen i Parisavtalet från 2015 (COP21) och de Globala målen måste alla engagera sig. Även i vår bransch. Byråkonsulten, kommunikationschefen, den juniora kreatören, ”SoMe-gurun”, internkommunikatören, branschjournalisten. Människor som går samma framtid till mötes men med olika verktyg och kompetenser att påverka den. Men vilket ansvar vilar på oss i kommunikationsbranschen?

Vi har med stort intresse följt den mediala diskussionen kring hållbarhetskommunikationens roll, inte minst på Resumé.se. Vissa menar att den bör utformas och bedömas som all annan kommunikation. Andra håller inte med. Här på Resumé argumenterade Yrsa Lindberg för att hållbarhetskommunikation måste vara direkt kopplad till kundens hållbarhetsarbete, och senast i förra veckan menade DN:s Peter Alestig att hållbarhetsfrågan kidnappats av PR-folk. En viktig och på många sätt träffsäker iakttagelse. Frågan bör givetvis ägas och ledas av personer med mandat att styra och utveckla verksamheten. Men det ena måste – och får – inte utesluta det andra. 

Vi menar att de viktigaste frågorna förtjänar den bästa kommunikationen. Att allt viktigt arbete, alla nya innovationer och framsteg måste kommuniceras för att människor ska få möjlighet att engagera sig och göra bättre val. Vi på byråsidan har naturligtvis våra kunders budgetar och briefer att ta hänsyn till. Men vår unika position som länk mellan företag och konsument ger oss också möjlighet att påverka våra kunders val och styra dem i en mer hållbar riktning. En möjlighet vi måste förvalta, inte bara för klimatets, utan också för kundens och vår egen överlevnads skull.

Progressiva företag vet att de har allt att tjäna på att omfamna utvecklingen och bli en del av lösningen. Framtiden har ingen plats för ”ohållbara” företag, och därmed inte heller för byråer som blundar för vart samhället är på väg. Därför måste vi kommunikatörer arbeta nära de som kan sakfrågorna. Vi behöver grundläggande kunskap om klimatförändringarna och omställningen till en cirkulär och fossilfri värld. Lyckas vi förstå hur våra kunders verksamheter passar in i den omställningen så gör vi inte bara kunderna och oss själva bättre rustade för framtiden, vi bidrar också till att lösa våra gemensamma samhällsutmaningar. Och i en värld som brinner, borde inte det vara vår viktigaste brief? 

Behovet av att kommunicera komplex information på ett tydligt och engagerande sätt har aldrig varit större. Låt oss därför ta ansvar i vår del av kedjan och ge klimatfrågan värdig uppmärksamhet, både under och efter COP26. Med bara lite extra nyfikenhet och förståelse kan vi hjälpa våra kunder att bidra till en hållbar värld – inte bara till en värld som kan anses hållbar.


På Cop26-bloggen kommer du att kunna ta del av nyheter, spaningar och analyser från klimatkonferensen.
 

Hanna Näslund & Calle Strand,

The New Division

 

Ämnen i artikeln:

HållbarhetKlimatkrisen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.