Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Varför skulle vi lockas av en möglig hamburgare?

Publicerad: 20 Februari 2020, 13:26

I veckans Beteendebanken tittar Rodolfo på vilken psykologisk effekt som ligger bakom uppmärksamheten för Burger Kings högaktuella utomhuskampanj.


Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

I veckan lanserade Burger King en kampanj byggd på hypen kring den virala McDonald’s-burgaren. Alltså den som inte möglat på 20 år. Genom att visa upp en Whopper som möglat redan efter 28 dagar vill hamburgerjätten uppmärksamma att de nu plockat bort artificiella konserveringsmedel från många av sina produkter.

Kampanjen är redan en snackis. Men varför får den sådan uppmärksamhet? Finns det rentav en psykologisk effekt bakom? Såklart det gör.

Vad säger forskningen?

I ett stort amerikanskt experiment från 2016 fick 500 tonåringar råd angående sina matvanor. En del av gruppen fick typiska myndighetsrekommendationer om nyttig kost, en annan del fick fortsätta som vanligt utan rekommendationer och den sista gruppen fick en icke-traditionell intervention samt fick läsa en artikel om företagen bakom snacks och skräpmat. Artikeln lyfte fram skräpmatsindustrins manipulativa försök att få folk att äta mer dålig mat, och målade ut högt uppsatta, påhittade, branschpersoner som kontrollerande och falska. Tesen var att tonåringarnas rebelliska anda skulle få dem att välja bort skräpmat som en form av uppror.

Så blev det också, under ett par dagar avstod just den delen av testgruppen från snacks och onyttigheter, medan övriga gruppers beteenden var helt oförändrade.

Ett annat experiment, som utgick från den så kallade Dunning-Kruger-effekten, undersökte folks rädsla för GMO, alltså genmodifierat framställda livsmedel. I ett formulär fick deltagarna dela med sig av sina tankar kring GMO, för att sedan få sina kunskaper i ämnet testade. Testet visade ett tydligt mönster. De som var starkast i sin övertygelse mot GMO var också de som visste minst om det.

Och vad betyder det?

Burger King har under många år tagit en position som snabbmatsvärldens rebeller. Vilket inte minst visas genom att deras vegetariska produkter går under namn som Rebel Whopper. Det rimmar så klart med att vegetarisk kost inte sällan används som en form av ställningstagande. Både av politiska skäl och av hälsoskäl.

Detsamma gäller även mat som är fri från artificiella tillsatser, om det så är GMO eller E-nummer. I vår jakt på det nyttiga utmålas ofta det naturliga som det sundare alternativet, och det kemiskt framställda som främmande och skadligt. Detta trots att många experter avfärdar den tanken som nonsens. Studien kring attityder till GMO drar just slutsatsen att det är den typen av gruppkoncensus som får oss att ibland bortse från fakta, för att skapa en sanning som passar åsikterna hos den grupp vi vill tillhöra.

Den mögeltäckta hamburgaren plockar alltså poäng från två håll. Avsaknandet av tillsatser gör den till ett uppror mot branschens normer och hakar samtidigt på vår bild av naturlig mat som nyttigare. Att det knappast kan vara ett uppror mot snabbmatsindustrin att äta på Burger King, eller att det inte finns några belägg för att konserveringsmedel skulle vara ohälsosamt, tåls att tänka på.

Oavsett vad du själv väljer att tro så rekommenderar vi inte att du låter din burgare stå 28 dagar innan du äter den. Men den diskussionen låter vi en biolog ta hand om.

Susanna Friberg, Rodolfo.

Beteendebanken är ett samarbete mellan Resumé och kommunikationsbyrån Rodolfo.

 

Källor

https://www.pnas.org/content/113/39/10830.full?tab=ds

https://digest.bps.org.uk/2019/02/11/people-who-are-most-fearful-of-genetically-modified-foods-think-they-know-the-most-about-them-but-actually-know-the-least/

Ämnen i artikeln:

RodolfoBeteendebanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.