Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Varför vi lovar att ändra våra vanor på nyårsafton, måndagar och månadsskiften?

Publicerad: 30 december 2021, 08:16

Foto: Soulmemoria

Är du bra på att hålla nyårslöften? I årets sista beteendebank förklarar Rosanna Rippel, Rodolfo, beteendeforskningen om varför vi inleder förändringar vid en viss tid.


Ämnen i artikeln:

BeteendevetenskapBeteendebanken

Cirka en femtedel av svenska befolkningen lovar på nyårsafton att på något sätt ändra sitt beteende under året som kommer. Hur kommer det sig att så många åtar sig en förändring på just den tidpunkten? Och varför är det mer troligt att du kommer lägga om din diet på en måndag och börja träna i samband med ett månadsskifte? Svaret finner vi i beteendeforskningen.

Vad säger forskningen?

Följande studie undersöker människors benägenhet att åta sig en vane- eller beteendeförändringar vid speciella tillfällen eller nyckeldatum. Resultatet visar att vi är betydligt mer villiga att skapa nya vanor och beteenden i början av en ny tidsperiod. Inom beteendeforskning kallas detta fenomen för ”fresh start effect”.

I den första delen av studien granskades sökhistoriken för ordet ”diet” på Google. Det visades sig att mängden sökningar ökade i samband med samtliga dessa tidpunkter. I början på en ny vecka var ökningen 14,4%, i månadsskiftet 3,7%, efter högtider 10,2% och över nyår hela 82,1%. Den andra delen av studien använde besökarstatistik från gym för att undersöka ifall människor motionerar oftare under dessa tidpunkter, vilket visade sig vara fallet. 33,4% fler tränade i början av veckan, 14,4% fler i början av månaden, 11,6% fler i början av året. Även i samband med födelsedagar ökade träningen, då med 7,4%.

Slutligen analyserades data från en populär webbsida för målsättning och åtaganden för att studera ifall åtaganden till beteendeförändring generellt ökar i samband med dessa tidpunkter. Även här var det fler som åtog sig nya mål på samtliga tidpunkter. I början av veckan var det 62,9% fler, i månadsskiftet 23,6%, vid nyår 145,3% och efter högtider 55,1%. 

Forskarna menar att periodskiftet som dessa tidpunkter utgör hjälper människor att stanna upp och reflektera kring vad de egentligen vill i livet. Därför sammanfaller de ofta med åtaganden till nya sätt att vara. Dels föreslår de att dessa tidpunkter bryter kontinuiteten i människors självbild, vilket gör att det skapas en distans till deras tidigare jag. Den distansen gör i sin tur det lättare att förkasta sina tidigare val och beteenden och i stället engagera sig i något nytt.

Och vad betyder det?

Fenomenet ”fresh start effect” har stora implikationer inte minst inom kommunikation. Den framhäver potentialen i att tajma en insats eller lansering med syfte att förändra beteenden eller skapa åtaganden med ett visst datum eller en händelse.

Som människor finns det också ett värde i att veta hur det kommer sig att vi så ofta försöker ändra våra vanor i samband med något slags skifte som sker omkring oss, såsom inträdet av det nya året!

Rosanna Rippel, beteendespecialist Rodolfo

Källor
Dai, H., Milkman, K. L., & Riis, J. (2014). The fresh start effect: Temporal landmarks motivate aspirational behavior. Management Science, 60(10), 2563-2582.

 

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.