Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Värna om den digitala integriteten medan förtroendet finns kvar”

Publicerad: 18 april 2017, 12:13

Foto: Mostphotos

När det i media rapporteras om insamling av data och digital integritet målas det ofta en bild upp av ett Orwellskt storebrorsamhälle. Där är konsumenterna "produkten" medan de som samlar in informationen snarare kan liknas vid hånleende Bond-skurkar. Det är en svartvit bild av det digitala samhället som förtjänar att nyanseras, skriver fyra branschföreträdare.


Ämnen i artikeln:

Digital marknadsföringDigitaliseringIAB

Insight Intelligence har för tredje året i rad i samarbete med bland annat Advokatfirman Lindahl, Cybercom och IAB Sverige genomfört en riksomfattande attitydundersökning om svenska folkets syn på digital integritet.

Av resultatet kan vi se att svenskarna har en splittrad syn på det nya informationsdelande samhället. Andelen som ser insamlingen och användandet av personlig, digital information som positivt har ökat, men det har också andelen som är oroliga för hur ens delade information hanteras. Förtroendet för att dela med sig av privat information digitalt är fortfarande relativt högt men det är ingenting som bör tas för givet. Det finns fortfarande en möjlighet för alla de företag och organisationer som hanterar personlig information att etablera ett starkt förtroende i samband med insamling av data. Om det inte görs kommer det att bli allt svårare att bygga digitala tjänster som baseras på utbyte av personlig data i framtiden.

I dagens uppkopplade samhälle delar vi med oss av privat information i form av bilder, kreditkortsinformation, platsangivelser etc. Vi är samtidigt på väg in i en ny fas av digitaliseringen där även enheter i vår omgivning är uppkopplade. Det kallas IOT (Internet of things) och innebär exempelvis att din bil har information om dina körvanor, ditt kylskåp vet hur ofta du handlar och dina skor vet hur mycket du rör dig om dagarna. Det uppkopplade livet gör vår tillvaro smidigare men det ställer också frågan om den digitala integriteten på sin spets.

Vi kommer alltså att dela med oss av mer privat information i framtiden, inte mindre. Så frågan är inte om vi ska fortsätta att dela eller inte, det handlar snarare om hur de aktörer som samlar in och hanterar informationen kan arbeta för att skapa förtroende för deras användare att dela den.

På frågan om vad de företag och organisationer som hanterar information om en skulle kunna göra för att man ska känna sig mer trygg att dela den är det vanligaste svaret att "ge mer information om hur den insamlade informationen används". Samtidigt svarar nästan sex av tio (57%) att de aldrig läser texten om vad villkoren för behandling av "kakor" som man accepterar innefattar. De flesta tycker att texterna är för långa för att ta del av i sitt vardagliga surfande och många "slentrianaccepterar" villkoren utan att ha läst dem.

Frågan är hur kan man tillhandahålla mer information som folk faktiskt tar del av? Kanske är ett symbolsystem rätt väg att gå? Det skulle innebära att informationsinsamlande tjänster/hemsidor/program har symboler som representerar olika typer av användning av den insamlande informationen. Ett annat alternativ skulle vara en mer statisk certifiering för digital integritet. Nästan var femte respondent svarar att en certifiering kopplat till säker hantering av information skulle göra det tryggare att dela den (18%). Det kan också handla om att dela upp informationen i en mer lättläst och överskådlig del och en mer djupgående och juridisk. Kanske kommer man i framtiden till och med att kunna acceptera gruppavtal för olika insamlande enheter?

Alla aktörer som hanterar privat information digitalt, oavsett om det är en kommunal vårdcentral eller en webbutik, borde fundera på hur man kommunicerar kring hanteringen av personlig data som samlas in. Förtroendet att dela den finns där, men det förutsätter att den som delar förstår vad för typ av information som samlas in, varför den samlas in, vem som använder den och vad den ska användas till. De aktörer som lyckas att kommunicera trygghet i samband med hanterandet av privat information kommer att ha en allt viktigare konkurrensfördel i framtiden.

Lukas O Berg, Insight Intelligence
Kristina Cato, Cybercom Group
Charlotte Thür, IAB Sverige
David Frydlinger, Advokatfirman Lindahl

FAKTA/Om undersökningen
Undersökningen som är riksrepresentativ för Sverige innefattar svar från 1000 svenskar mellan 16 och 70 år som under februari 2017 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel. Undersökningen och rapporten har tagits fram i samarbete med Jacob Dexe på forskningsinstitutet RISE SICS.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.