Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Varumärken behöver bli mer transparanta”

Publicerad: 23 april 2021, 09:26

Eric Francia, grundare av SaaS-bolaget deBroome.

Framtiden tillhör de företag som vågar öppna upp helt inför omvärlden med full transparens inom företaget. Det tror Eric Francia, grundare av deBroome.


Ämnen i artikeln:

OpinionVarumärke

Varumärket blir allt viktigare för företag. Det har alltid varit ett viktigt verktyg, en garant för kvalitet, ett sätt att sticka ut gentemot konkurrenter, men mer därför att det kommunicerat något kring produkten. Nu är själva varumärket produkten. 

Konsumenter köper sådant de identifierar sig med – och ser själva konsumtionen som ett sätt att uttrycka sin identitet. Konsumenter väljer Patagonia för att varumärket symboliserar något de sympatiserar med, och köper man en Tesla är man också en del av gruppen Tesla-förare.

Inte nog med det, vi lever i en verklighet där vi måste förhålla oss till ständigt uppkopplade och informationshungriga konsumenter. Varumärket omfattar idag varje enskild kundupplevelse och dessa delas friskt på sociala medier, forum och i recensioner – andra utanför företaget har alltså makten att styra dialogen.

Att varumärket blivit så viktigt ställer helt nya krav på företag. Det räcker inte med att någon enskild gång ta in en byrå som gör en fin varumärkesplattform och sen ligger den där tills en ny person vill sätta sitt avtryck och göra om allting. Arbetet måste bli kontinuerligt, interaktivt, ständigt pågå både inom företaget och i relationen med företagets kunder.

Det går att göra – men det ställer krav. Ett av de mest radikala, innovativa sätten att göra det på, kallas brand transparency. Ett begrepp som syftar till att tillgängliggöra allt som rör varumärket, för alla. Alltså medarbetare, kunder, journalister, investerare, vem som helst du kan tänka dig.

I praktiken innebär det att tillgängliggöra sina värderingar, sin strategi, sin historia och alla komponenter i sin identitet, allt. Och bjuda in alla som vill lära sig. Transparensen skapar en unik möjlighet för alla som är nyfikna, men framförallt får det med medarbetarna på tåget. Det bidrar till ett starkare förtroende internt och är en viktig beståndsdel i att skapa engagemang, utöver att det ger ett varumärke som garanterat ligger i tiden.

Alla varumärken är utsatta för en konstant ”peer reviewing”, likt en open source-lösning. Genom transparens är alla som arbetar med och bidrar till att syna och förbättra materian. Det är läskigt, men det är säkrast i längden, för kunden är alltid närvarande, och små felsteg kan bli ödesdigra. 

Om en dålig bild, en miss i hållbarhetspolicy eller hyckleri kring hur budskap förhåller sig till handling sprids i sociala medier är sannolikheten stor att innehållet blir viralt, med stor skada för bolaget. Så sent som i december riktades en kritikstorm mot e-handelsbolaget Na-kd, där flera praktikanter talade ut om dåliga arbetsförhållanden. Kritiken resulterade i en rad avslutade influencersamarbeten och bolaget fick gå ut och be om ursäkt – med ett löfte om förändring.  

Transparens ställer ledarskapet till svars – kommunikation och beslutsfattande kan inte gå emot företagets värderingar. 

Det gäller att skapa förutsättningar där värderingarna är tydliga och lättillgängliga, medarbetare är involverade och alltid vet hur de ska agera i linje med varumärket. Transparensen gör att varumärket efterlevs och minimerar riskerna för felsteg.

Företag står nu alltså inför två val – anpassa sig till den nya tiden, ta en ledarroll kring transparens, varumärkesarbete eller hamna på efterkälken, med alla de potentiella risker och missar det kan innebära. Som marknadschef behöver du se över hur ni arbetar med ert varumärke – kontinuerligt och interaktivt, eller statiskt. Visar ni upp allt ni kan för medarbetare, partners och omvärlden, eller döljer ni sådant ni inte tycker håller måttet?

I denna tid av varumärkesbyggande måste man använda sitt varumärke så effektivt det går. Brand transparency är ett sätt att garantera effektivitet, samtidigt som man skapar nytt intresse. Testa så får ni se.

Eric Francia, grundare av deBroome

Ämnen i artikeln:

OpinionVarumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.