Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Varumärken som vänner

Publicerad: 6 Mars 2020, 08:12

The Amazing Societys creative director och Resumés bloggare Christina Knight funderar över de varumärken som följt henne genom – och varför de gjort det.


Ämnen i artikeln:

Christina Knight

Resume skriver idag om vilka varumärken som svenska kvinnor tycker bäst om, baserat på Yougovs Brandindex. Där figurerar ICA, Marabou, Swish och Ikea, bland andra. Det varumärke som under året har ökat mest i helhetsintryck bland kvinnor är SJ. Jorå, jag kan titt som tätt klämma i mig Marabous ’Dukat’ och visst gillar jag att åka tåg, fast inte nödvändigtvis med SJ. Jag tar mig en funderare på vilka varumärken som följt mig genom livet, som jag gillar av olika skäl och som jag aldrig släppt taget om. Troligen i ett fåfängt försök att bygga min image, säkerligen för att jag tycker de har en schysst story, intelligent reklam, en snygg logga eller väljer bra fotografer och DOP:s. Här är de i alla fall. Vilka är dina varumärkes-vänner?

Belstaff Grunden till det här coola, snygga klädesmärket är att hitta hos affärsmannen Eli Belovitch som i sin butik i Middleton, Staffordshire, använde återvunna tyger och gummivaror för att tillgodose behovet av slitstarka, vattentäta tyger till skyttegravarnas soldater under första världskriget. 1924 bildade han ”Bellstaff Brand ”(ett extra ‘l’ levde kvar till 30-talet) med tillverkning av vattentäta plagg och med fokus på motorcyklister. Under 30-talet är flygaren Amelia Earhart en stor Belstaff-fan och under andra världskriget levererar Belstaff allt från fallskärmar till flygplansdräkter. På 50-talet bär Che Guevara den ikoniska Trialmaster-jackan när han kör motorcykel genom Sydamerika som marxistrevolutionär. Sedan dess har både David Beckham, Steve McQueen och Kate Moss bland många andra burit Belstaff, som för övrigt förvärvades av ett italienskt bolag 2004, men som nu tack och lov är tillbaka i brittisk ägo sedan 2017. Dyrt, snyggt, coolt. Love it.

Stan Smith Sedan 70-talet och min första tågluff står jag fast vid detta faktum; det finns inga skönare skor. Dessutom älskar jag tennis och legenden Stan Smith är en bra story; med denna sko vann han US Open på gräs och Davis Cup på lera med det amerikanska laget 1971 och Wimbledon 1972. Efter produktionsstopp 2011 började dojan långsamt försvinna, men den 31 maj 2013, publicerade Adidas en efterlängtad tweet: A legend returns, 2014.

MG Ända sedan min engelska farbror körde mig som 6-åring i en grön MG A Roadster har jag varit extremt svag för den här kärran. När yngste sonen Tom var 2 köpte jag en MGB GT 1800 – han älskade att skramla runt i baksätet. Lucas-batteriet var inte lik mysigt, men jag blir fortfarande i själen lycklig när jag hör och ser en MG på Stockholms gator.

Jaeger-LeCoultre Reverso I början av 1930-talet föddes den vändbara klockan av en utmaning, att utforma en modell som skulle kunna motstå polo-matcherna hos de brittiska arméns officerare i Indien. Jag har klockan. Väntar bara på polomatchen.

PG Tips Min engelska faster Mary lärde mig dricka det svarta, klassiska teet i Yorkshire och sedan dess finns det inget bättre te att börja dagen med. Under åren har de dessutom släppt en massa klassiskt brittisk charmig reklam, som dock tyvärr länge byggde på stackars schimpansers medverkan…

Guinness En hel lunch i sig, mättande och närande! Guinness is good for you – ja, kanske inte i den utsträckning som min engelska svärmor fick det förklarat för sig – att hon med fördel kunde dricka Guinness när hon ammade för att stimulera produktionen av bröstmjölk! Men reklamen har genom åren varit genialisk, både i rörligt och i de klassiska grafiska uttrycken från 20-talet och framåt. Cheers!

Läs fler blogginlägg från Christina Knight här!

Ämnen i artikeln:

Christina Knight

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.