Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Vem äger konceptet?

Publicerad: 29 oktober 2009, 14:20


Fråga:

Jag ska byta byrå. Under åren på min före detta byrå så har jag gjort en hel del presentationer av kommunikationskoncept som aldrig har blivit genomförda. Några av dem är koncept jag fortfarande tror på och är relativt enkla att överföra till en ny kund. Äger min före detta byrå dessa koncept? Äger kunden det presenterade konceptet? Med andra ord: kan jag återanvända mina gamla koncept (som inte har förverkligats) på nya kunder hos min nya byrå?

Svar:

De flesta anställningsavtal på reklambyråer innehåller en klausul om att rättigheterna till det som tas fram under anställningen tillkommer arbetsgivaren. Även om avtalet inte direkt innehåller en sådan klausul gäller det sannolikt ändå eftersom det som produceras under arbetstid görs på arbetsgivarens uppdrag och att lön erhålls för detta arbete. Vidare innehåller vissa avtal med byråns kunder bestämmelser om att också rätt till koncept tillfaller annonsören. Om konceptet har fått en form och ett uttryck som har upphovsrätt är alltså svaret att det sannolikt tillkommer byrån och/eller annonsören.

Om konceptet mer är en utvecklad idé än något som erhållit en viss form kan det ändå vara förbjudet för dig att använda konceptet enligt reglerna om skydd för företagshemligheter. Om det bara är rena idéer som avfärdats av både arbetsgivaren och kunder är det däremot sannolikt rätt fritt för dig att utveckla idéerna inom ramen för din nya arbetsgivares verksamhet. Tänk dock på att rätten till skisser etc som du gjort hos din gamla arbetsgivare tillkommer den arbetsgivaren.

Monique Wadsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.