Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Vem får ligga mest på Handels?

Publicerad: 25 april 2017, 11:19

David Sandström är krönikör i Resumé.

Foto: Andreas Elgstrand

Om man förstår vilka som har rockstjärnestatus på Handelshögskolan kan man sia mycket om Företagsveriges framtid, skriver David Sandström.


Ämnen i artikeln:

David SandströmHållbarhetHandelshögskolan Stockholm

"What's next?" är en fråga som håller många vakna om natten. Att ha koll på det är nämligen en förutsättning för att vara framgångsrik i ett alltmer snabbrörliga företagsklimat. Tillvägagångssätten för att ta reda på vart världen är på väg är många. SXSW, TED-talks, Stefan Hyttfors, Google-sökningar och HBR är vanliga källor för folk på jakt efter the next big thing.

Själv använder jag mig av en något udda framtidsindikator. Jag tittar på vilka som får ligga mest på Handels. Eller lite mindre click-baitigt uttryckt: om man förstår vilka som har rockstjärnestatus på Handels så kan man sia ganska bra om företagsveriges framtid. Handelshögskolan i Stockholm har nämligen en oproportionerligt stor impact på näringslivet då den utbildar många av framtidens ledare och därigenom sätter riktningen för svenskt företagande.

När jag började på Handels så minns jag att de populäraste personerna bland de äldre som återvände till olika alumniträffar var de som hade blivit klassiska företagsledare. Tunga positioner på anrika bolag som Ericsson, Investor och börsens övriga A-lista small absolut högst.

Det var väldigt olikt den generation som började med mig. I min klass skulle alla cool kids jobba inom finans. Gordon Gecko var den stora idolen och inget hade mer sexappeal än en IWC-klocka och ett internship på Goldman. Londons finansdistrikt var jordens mittpunkt och meningen med livet var yachter.

Men i slutet på min utbildning tappade investment banking plötsligt sin attraktionskraft. Definitionen av framgång blev en annan än vem som tjänade mest och istället började det bubbla på SSE Business Lab, Handels egna inkubator. De hade de bästa förfesterna, roligaste människorna och högst energi. Entreprenörerna hade tagit över tronen på Handels. Bara något år senare tog entreprenörskap fart på riktigt i Sverige och näringslivets fokus förändrades radikalt.

Nu när jag ibland är tillbaka i skolans korridorer är det tydligare än någonsin vilka som är de nya rockstjärnorna: sociala entreprenörer. Det är de som startar värderingsstyrda företag med visionen om en bättre värld, samtidigt som de inte gör avkall på lönsamheten. Tveklöst så är det hållbara entreprenörskapet mest relevant på Handels just nu.

Framgångsrika svenska företag har genom åren alltid följt i kölvattnet av den utvecklingen som jag beskriver från Handels. Och det som sker där nu kommer återigen bli riktningsgivande för hur svenskt företagande kommer att se ut snart.

David Sandström
Fd. vd på DDB Stockholm och krönikör i Resumé

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.