Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Vem gör vad på webben?

Publicerad: 29 oktober 2009, 14:19


Fråga:

Det verkar inte finnas någon ordning bland webb-titlarna på landets reklambyråer. Vem gör vad egentligen? Jag själv är "webb-producent", vad gör en sån till exempel?

Svar:

Varje företag verkar ha sin egen titulering när det gäler de anställda och deras uppdrag. Som jag påpekat ett antal gånger, är inte alltid titlen relevant i förhållande till själva uppdraget. Det finns dock ingen som kan kalla sig auktoriserad "bestämmare" över titelsättningen, vilket gör att det inte är förbjudet att sätta i princip vilken titel som helst till vilket uppdrag som helst. Det viktigaste är att man har en någolunda tydlig arbetsbeskrivning och en skälig lön för innehållet. En s.k. ""webb-producent" kan m.a.o. vara en person som producerar material till webben, vare sig det är journalistiskt innehåll eller ej. Det kan också vara en person som endast sköter "webbdesignen" utifrån ett levererat innehåll från den personen jag beskrev i det första exemplet. Ett tredje alternativ kan vara en person som både kreerar innehållet, designar och "publicerar". Skulle man be hundra "webb-producenter" runt om i Sverige att beskriva sina uppdrag, skulle man troligtvis få hundra olika beskrivningar utifrån de olika arbetsställenas inriktningar. I takt med att tekniken utvecklas förändras både våra uppdrag och tituleringar och i princip varje företag har sitt eget sätt att bedöma vad en titel bör innehålla. Din fråga har i varje fall sporrat mig, och förhoppningsvis andra, till att väcka debatten om hur titlar sätts och varför....

Camilla Palmblad

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.