Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Verkligheten efter Corona avgörs av beslut som tas i dag”

Publicerad: 20 Mars 2020, 14:21

Eva Hamilton, ordförande i Film&TV-producenterna, och Helena Westin, ordförande i Sveriges kommunikationsbyråer.

Eva Hamilton, ordförande i Film&TV-producenterna, och Helena Westin, ordförande i Sveriges kommunikationsbyråer, uppmanar hela branschen, från mediehus till byråer och produktionsbolag, till gemensam kraftsamling.


Spridningen av Covid-19 ökar för varje dag. Hur länge viruset kommer att påverka oss är omöjligt att svara på. Det kan handla om veckor men också månader av svåra ekonomiska och sociala beslut. Den nya verkligheten med isolering, hemarbete och karantän slår mot de flesta branscher. Vissa av oss drabbas hårdare än andra. En lång rad aktörer i besöks- och resenäringen kämpar för att inte gå under. Samma verklighet gäller för de branscher som vi på Film&TV-producenterna och Sveriges Kommunikationsbyråer företräder.

Uppdragen inom reklam och kommunikation har i princip avstannat den senaste veckan. Ingen vet hur framtiden ser ut och få vågar fatta beslut om annat än det som måste lösas precis nu. Produktionsbolag vittnar om pausade produktioner, pausade produktionsbeslut, uppskjutna produktioner eller helt avbrutna produktioner. ”Vi försöker hitta alternativa inkomster, drar ned på kostnader och personal” säger en av Film&TV-Producenternas medlemmar.

”Vår utmaning nu är att få bolaget att överleva ett mer eller mindre total stopp på inkommande produktioner under en mycket oviss tidsperiod. Vi räknar på hur läge vi kan hålla ut och hur vi drastiskt kan skära fasta kostnader” säger en annan.

Det som normalt är några av årets bästa månader har utvecklats till något helt annat. Budgetar stryks. Uppdrag skjuts fram till en oviss morgondag. När projekten försvinner, försvinner också arbetstillfällen.

Som ordförande för Film&TV-Producenterna och Sveriges Kommunikationsbyråer företräder vi både uppdragstagare och uppdragsgivare inom Sveriges kreativa industrier. De flesta av våra medlemmar arbetar projektbaserat och många saknar fasta eller återkommande kunder. Det gör branscherna extra sårbara.

I Sverige är vi duktiga på film, TV-produktion och kommunikation. Ska vi behålla vår framträdande roll i framtiden krävs långsiktighet i dag. Vi måste använda denna svåra tid till att planera för ett liv efter Corona.

Där ingår att säkra ett kvalitativt drama- och TV-utbud också till hösten, att planera kommande sportsändningar och att redan nu tänka i termer av långsiktigt varumärkesbyggande kommunikation. Kortsiktigt kan stora varumärkesvärden nu gå till spillo om vi inte agerar klokt. Exemplen på varumärken som ansvarsfullt hanterat kriser och kommer ut starkare är många. Reklam- och kommunikationsbyråerna har en nyckelroll i att få detta att ske. Vi menar inte att man ska agera som att allt vore som vanligt. För det är det inte. Men genom mod och god ton kan vi hjälpas åt att ta ansvar. Och samtidigt visa att det finns en morgondag.

Vi upplever en enorm kämpaglöd och vet att många jobbar hårt för att lösa de problem vi och våra uppdragsgivare i det svenska samhället står inför. I vissa fall handlar det om att hitta nya sätt att genomföra saker på. I andra om konstruktiva och smarta sätt att skjuta på uppdrag till senare tillfällen. Att svenskt näringsliv snabbt kommer tillbaka till normalläge, med nya affärsmöjligheter är av största vikt för oss alla.

Vi har kontakt med regeringen för att diskutera nödvändiga kompletteringar av de stödåtgärder som presenterades i måndags. Vår bransch är ju nyckeln till att snabbt starta om och få igång Sveriges tillväxt när smittspridningen avtar. Till stödåtgärderna hör statliga garantier till försäkringsbolag, räntefritt skatteuppskov och satsningar på småföretagare och frilansare.

Vi tar också vårt ansvar för att nya projekt och produktioner kan genomföras. Detta hjälper våra kunder inom både näringsliv och offentlig verksamhet att fortsätta agera på ett sätt som liknar en vanlig verklighet.

Alla, såväl köpare inom reklam och kommunikation, som tv-kanaler och distributörer, måste undvika att för dem helt nödvändiga branscher kollapsar.

En dag inom en inte alltför lång tid kommer vårt nuläge vara historia. Hur våra branscher, hela det svenska näringslivet och vår arbetsmarknad mår då, avgörs av de beslut vi alla tar idag. Fortsätt investera i vår gemensamma framtid!

Eva Hamilton, Ordförande, Film&TV-Producenterna

Helena Westin, Ordförande, Sveriges Kommunikationsbyråer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.