Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Vi är inte på Madison Avenue längre

Publicerad: 7 april 2021, 08:28

Magnus Engström om hur inhousebyråerna genom rekryteringar av profilerade chefer blir mer attraktiva arbetsgivare för samtliga kreatörer.


Att inhouse- och marknadsavdelningar skulle kunna konkurrera om talang med externa byråer beskrivs ibland som en utopi, inte minst om man följer olika reklamforum på nätet.

Men om man skiftar perspektiv och tittar på vad som egentligen händer på insidan just nu kan man undra om inte något är på väg att hända med styrkebalansen – i takt med att allt fler varumärken rekryterar välmeriterade byråmänniskor till ledande positioner.

Båda Oatly och Hedvig verkar till exempel ha tillräcklig dragningskraft för att locka kreatörer från de bästa byråerna, och det beror nog just på vilka man får jobba för (och hur de pratar om sina arbetsplatser) än en dramatisk ökning av antalet kreatörer som brinner för havremjölk och försäkringar.

Och Ikeas beslut att ta in Linus Karlsson som kreativ chef lär inte bara få effekt på de jobb som görs, utan även på vilka Ikea kan locka till Älmhult. Listan kan göras lång, och den lär inte bli kortare av att varumärken hävdar sig mer och mer i ”vanliga” reklamtävlingar (grattis till guldäggsnomineringen H&M Agency!).

Alla kommer givetvis inte att lyckas – det är inte helt enkelt att ympa in en kreativ kultur i traditionella företagsstrukturer, oavsett vilken kvalitet man har på sitt på CD-CV.

Men en sak är vi säkra på: ju fler bra kreativa ledare vi får på kundsidan, desto fler intressanta karriärvägar kommer ambitiösa kreatörer få att välja mellan.

Magnus Engström, grundare, Cogs Creative

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.