Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

"Vi är små och utsatta flugskitar"

Publicerad: 2 juli 2009, 08:14

Igår rapporterade Resume.se att byrån Miami hoppar av från Sveriges Kommunikationsbyråer. I en debattartikel argumenterar vd Björn Rietz om varför medlemskapet är viktigt och hur organisationen ska vässas.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikationsbyråerBjörn Rietz

Björn Rietz, vd, Sveriges Kommunikationsbyråer.

Den 1 juli blev vi juridiskt sett Sveriges Kommunikationsbyråer. Inget är mer naturligt för ett förbund som räknar in åtta olika områden inom kommunikation. Här ryms eventbyråer, pr-byråer, mediabyråer, designbyråer, digitala byråer, reklambyråer... Varför ska dessa tillhöra ett förbund?
Därför att vi i vår bransch är små och utsatta flugskitar jämfört med våra uppdragsgivare.
Därför att vi är ifrågasatta av samhället och ensamma inte har skuggan av en chans att stå emot klåfingriga lagstiftare.
När någon ställer frågan, och det händer även om det inte är så ofta, "vad gör förbundet för min byrå?", blir mitt svar att vi kan hjälpa dig med en hel del, men främst kan vi bana väg för den industri som din byrå är verksam inom.

Och det, kan du inte göra själv. Du kan inte själv föra talan för den stora affärsnytta och därmed samhällsnytta som landets skickligaste kommunikationsbyråer skapar. Du kan inte agera remissinstans.
Du kan inte vara en representant för världens mäktigaste tävlingar som Cannes Lions och Eurobest.
Du kan inte förhandla fram gemensamma avtal med landets största organisation för annonsörer till båda parters nytta.
Men du kan bidra till att det faktiskt kan ske genom att vara medlem.
När min egen byrå betraktades som en av landets mest framgångsrika (och kaxigaste), fanns det hos oss röster som menade att vi inte skulle vara med i förbundet. Under en tid kände vi av vad utanförskapet innebar, och upplevelsen av att kapitalisera på andras ansträngningar utan att själv bidraga, var långt ifrån behaglig.

Men detta är bara ord. Vi är en industri som kännetecknas av att vi sätter action före ambition. Vi GÖR saker! För kreativa människor är t ex ett möte inte arbete utan endast förberedelser för arbetet.
Att Sveriges Kommunikationsbyråer uträttar saker kommer att märkas direkt.

Här är fem exempel ur agendan för ditt nya förbund:

1. Namnbyte. En ny plattform att argumentera utifrån. Som omfattar "ny" industri som omsatte över 60 miljarder förra året.
2. Certifiering. Vår industri behöver hamna högre i värdekedjan. En certifiering ger klara besked om att man är en utbildad, kunnig, ansvarstagande och seriös
byrå. Vi kommer att i alla forum, till alla intressenter, från offentliga upphandlare till stora kommersiella uppdragsgivare, förklara och tydliggöra nyttan av att välja en Certifierad medlem av Sveriges Kommunikationsbyråer. Under augusti tillsätts arbetsgruppen som ska utarbeta kriterierna för certifieringen.
3. Svensk kommunikation fungerar. I början av augusti går det ut en förfrågan till medlemsbyråerna: vi söker efter bra case som belyser affärsnyttan av er kreativitet. Casen presenteras efter den pedagogiska modellen problem – lösning – resultat. Vi kommer även att visa hur mediabyråer, reklambyråer, pr-byråer, designbyråer kan samarbeta i uppdrag. Casen sätts samman till en omfattande presentation av lysande svensk kommunikation som kommer att uppföras för näringsliv, samhälle och andra intressenter. Därutöver kommer våra medlemmars case att läggas ut på webben. Aldrig tidigare har det gjorts en sådan här presentation där ingen enskild byrå argumenterar för sig, utan en stor organisation visar upp en hel industri genom sina medlemmars case – konkret, tydligt och underhållande.
4. Vi utökar kraftigt vår HR-rådgivning för medlemsbyråer. Idag har vi en mycket uppskattad juridisk rådgivning. Vid sidan om den kommer att erbjudas högkompetent HR-rådgivning där erfarenhet från kommunikationsbyråers specifika frågor finns.
5. Vi ökar på samarbetet med skolorna som levererar arbetskraft och talang till byråerna.

Det är en helt ny typ av kommunikationsbyråer som nu växer fram.
Vill man vara med och utvidga dessa byråers, och sin egen byrås, spelplan,
ska man vara med i Sveriges Kommunikationsbyråer.

Björn Rietz,
vd, Sveriges Kommunikationsbyråer.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.