Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

”Vi behöver mer lågmäldhet i reklambranschen”

Publicerad: 27 april 2017, 08:09

Ida Jagerfelt på Graviz.

Foto: Pressbild

I reklambranschens jargongtunga och extroverta värld behöver vi mer lågmäldhet. En stillsam stil kan nämligen skapa succé, skriver kreatören Ida Jagerfelt.


Ämnen i artikeln:

ReklambranschenGraviz

Hur är det egentligen att vara en lågmäld kvinna i en bransch så fylld av högljudda män? Det är många gånger inte helt lätt. Forskare vid psykologiska institutionen vid Indiana University har kommit fram till att flickor har större chans att förbli lågmälda efter barndomen. Det accepteras inte att pojkarna som är lågmälda förblir det, de stöps om, medan flickorna får förbli lågmälda även som kvinnor. Därmed kan lågmäldheten ibland förknippas med kvinnlighet. Jag råkar nu vara just en sådan kvinna och det har tagit tid att hitta modet att våga vara lågmäld.

För några år sedan bestämde jag mig för att höja min röst. Jag läste på reklamskola och mycket kretsade kring begrepp som gjorde mig illamående. "Nätverka" och "det egna varumärket" toppade min lista av obehag. Men så beslutade jag mig för att skita i flosklerna, jag visste att jag kunde ta en viktig plats i reklambranschens snäva värld. Jag skulle sluta rodna och stirra stadigt in i scarfprydda mäns blaséartade ögon.

Det gick rätt bra. Men något skavde, jag gjorde våld på något hos mig djupt rotat. Min lågmäldhet. I min lugna östgötska kände jag mig stark och min förmåga att lyssna visade sig vara djupt sammanlänkad med lågmäldheten.

Redan när jag var 10 år och med årets låda majblommor på magen, släpat mig ner till förortens köpcentrum, insåg jag styrkan i det lågmälda. Med bara en tanke i skallen korsade jag den stora parkeringen "VEM vill köpa en ful plastblomma för hela 11 spänn?".

Väl där lamslogs jag av synen som mötte mig. Framför huvudentrén stod ett dussin högljudda barn med identiska lådor på sina magar. Slokörat sjönk jag ner på en bänk. Då hände det, med plånboken i högsta hugg strömmade plötsligt vuxen efter vuxen fram till mig, ända tills varenda krans var slut.

Min stillsamma stil hade skapat succé. Och nu, efter år av "ta för dig mer!", "du borde le mer!" och "jag trodde du va dryg" är jag äntligen trygg i lågmäldheten. I reklambranschens jargongtunga och extroverta värld är jag övertygad om att vi inte behöver mindre lågmäldhet, snarare mer. Jag har tagit mig till den mest högljudda plats jag känner för att vara så lågmäld jag bara kan.

Ida Jagerfelt
Kreatör på Graviz

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ReklambranschenGraviz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.