Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Vi har mycket att lära av Matthew McConaughey

Publicerad: 2 februari 2021, 08:58

Jesper Löfgren jobbar som client director på Berntzon Bylund.

Foto: Fredrik Goeras

Jesper Löfgren ser en skådespelare som gått från gräsrökande tjejsusare till rom com-favorit till hyllad av kritikerna, en ompositioneringsresa där han finner flera lärdomar för både konsulter och varumärken.


”Alright, alright, alright!” Ni kanske kommer ihåg det klassiska uttrycket ifrån kultfilmen Dazed And Confused från 1993, där Matthew McConaughey spelar en brajrökande tjejtjusare.

Om ni missade den så har ni garanterat sett honom på vita duken som hunken i någon av 2000-talets absolut största romantiska komedier – Hur man blir av med en kille på 10 dagar, Bröllopsfixaren, Hemma bäst, Flickvänner ifrån förr – för att nämna några.

Men plötsligt försvann McConaughey från rom-com scenen och 2013 dök han istället upp i verklighetsbaserade Dallas Buyers Club. För sin insats som den aidssjuke Ron Woodroof vann han en Oscar för bästa manliga huvudroll. Vad hände?

Hur lyckades han att helt ompositionera sig själv med så stor framgång? Och vad kan vi lära oss av McConaugheys varumärkesresa?

Nyfiken på ovanstående läste jag Greenlights under julhelgen. Den kan närmast beskrivas som ett kärleksbrev till livet och ligger just nu tvåa på New York Times topplista.

I boken, som McConaughey skrev ensam under 52 dagar utan elektricitet och isolerad i öknen, beskriver han livet som en serie av röda, gula och gröna trafikljus. De röda är de tuffa och svåra faserna som vi alla måste gå igenom, ”en vinter utan skor,” skriver McConaughey. De gula är lärdomar och reflektioner som sedan leder till det gröna. Det gröna ljuset beskriver McConaughey som en barfotasommar, en lyckad audition, en vunnen pitch, en kärlek, ett fint möte, en ny upplevelse.

Greenlights är ingen självbiografi eller självhjälpsbok. Boken är snarare författarens syn på livet och hur man bäst approcherar det berättad genom underhållande anekdoter ifrån McConaugheys 50-åriga liv. Texterna erbjuder en insyn i

McConaugheys livsresa och ger ledtrådar till författarens driv och hur han lyckades med sin förvandling. Jag delar några här:

Byt inte ut något som fungerar

Gymnasiet i Texas var rena sommaren för McConaughey. Han fick toppbetyg och var populär hos tjejerna, i sin skola och i andras. Han hade ett jobb och fyra i golfhandikapp. Trots två år av acne framkallat av en hudkräm kallad Oil of Mink som hans mamma sålde dörr till dörr vann han ändå priset som stiligast i sin årskurs. ”Ja, jag fångade gröna ljus.” McConaughey var den roliga killen. Han var närvarande och engagerad. Tjejerna tog han med på terrängkörning i sin pickuptruck och han flörtade genom en megafon: ”Kolla jeansen som Cathy har på sig i dag, ser braaaaaaaaaaa ut!” Alla skrattade, framför allt Cathy. En dag byter han ut sin pickuptruck mot en sportbil som han var övertygad om att tjejerna skulle gilla ännu bättre.

Han åker till skolan tidigt varje morgon för att stå där och luta sig mot sin nya bil: ”Jag var sååå cool, min röda sportbil var sååå cool.” Men efter några veckor dyker ett stort orosmoln upp över McConaugheys sommarhimmel: ”Tjejerna gillar mig inte lika mycket längre.” Istället var de ute och terrängkörde men någon annan kille. Polletten trillar ner: ”Jag hade slutat att anstränga mig, hade tappat min energi, min megafon. Jag var inte rolig längre.” McConaughey byter tillbaka till sin pickuptruck.

Lärdom: Frångå inte ett vinnande koncept, människor handlar och intresserar sig av en anledning och så länge det fungerar finns det ingen anledning att byta. Det kreativa uttaget bör ju såklart utvecklas över tid och man ska aldrig sluta anstränga sig.

Fråga dig själv om du verkligen vill

1995 anlitar McConaughey sin första agent och landar rollen som Abe i Med eller utan killar. Han adopterar en hund, en lab-chow chow mix som han döper till Ms Hud och som blir hans långvariga kompanjon. McConaughey och Ms Hud hyr ett litet hus vid utkanten av en nationalpark i Tuscon, Arizona. Huset kommer med en hushållerska som städar och lagar mat. McConaughey fattar inte vilken tur han har: ”Hon stryker till och med mina jeans,” skryter han till en tjejkompis samtidigt som han håller upp ett par nypressade vita Levis jeans. Tjejkompisen ler och säger något som McConaughey aldrig kommer att glömma: ”Det är ju jättebra, Matthew, om du vill ha strukna jeans.” McConaughey skriver: ”Jag hade aldrig fått mina jeans strukna förut. Jag hade inte ens tänkt på att fråga mig själv om jag ville ha mina jeans strukna....såklart att jag ville det, eller? Nä, faktiskt så ville jag inte det.”

Lärdom: Stanna upp ibland och fråga dig själv vad målet är och vad du är villig att offra för att komma dit. Ibland måste man skala ner för att kunna skala upp.

Människan och mötet är centralt

Ms Hud och McConaughey trivs på vägen. 1997 köper han en husvagn som han döper till Cosmo och bilar runt Amerika i tre år. De bor på parkerings- och campingplatser. Varje kväll möter McConaughey nya människor. Han lyssnar och övar på sitt eget berättande och utvecklar sin kreativitet. Han känner sig som en skådespelare i livets pjäs. En kväll nånstans i närheten av Montana hittar han en rastplats där han stannar för att koppla in sin parabol för att kunna se en fotbollsmatch. När ingen uppkoppling finns blir han istället fast i baren på campingen. I baren träffar han Sam som förlorade sin fru två veckor efter giftermålet. Sex år senare och Sam kan ännu inte förmå sig att lära sig andra kvinnors namn. Han träffar Josie och hennes svarta labrador. Josie som vid 35 års ålder redan hade tappat en del hår och tänder. Hennes 13-månader gamla son sov bakom baren. Ett resultat av ett engångsligg med Jack som stack dagen efter men glömde sin labrador. ”En av de stora friheterna med livet på vägen är att man ständigt hittar nya bakgårdar och människor med unika livshistorier, som de jag träffade i Montana.”

Lärdom: Bry dig om och lyssna på människor, på riktigt. Värdesätt insikter ifrån alla sorters möten oavsett samhällsposition. Att se människan är nyckeln till kreativ utveckling.

Om du inte gör nåt vettigt blir det sällan bra

År 2000, några år efter hans senaste succéfilm, accepterar McConaughey ett generöst erbjudande för att medverka i Bröllopsfixaren tillsammans med Jennifer Lopez. Ms Hud, McConaughey och hans bongotrummor flyttar in i en svit på det legendariska Chateau Marmont i Hollywood. ”Singel, frisk, ärlig och åtråvärd” lever han livet på lyxhotellet. Han deltar. Han dygnar en del, duschar sällan ensam och lagar ofta tidig morgonstek i hotellköket dit han har en egen nyckel. Efter 18 månader av kvinnor och fest börjar McConaughey att få nog. ”Jag behövde se gula ljus,” skriver McConaughey. Ångesten kickar in och han börjar tvivla på gud. ”Existenskris? Nej jag kallar det en existentiell utmaning.”

Lärdom: Släpp loss ibland och ta dig inte själv på för stort allvar, det leder till humor och fina minnen, men inte för länge för då tappar man kontroll och kanske fokus på det som man verkligen tycker är viktigt.

Uthållighet varar längst

McConaughey har tagit över stafettpinnen från Hugh Grant som Hollywoods mest populära rom-com skådis. Kritikerna ratar honom vilket han först inte bryr sig om. ”Jag gillade att göra romantiska komedier, lönerna betalde ju för husen på stränderna där jag joggade med bar överkropp.” I juli 2005, efter att han blir vald till världens sexigaste man av People Magazine, träffar McConaughey sin blivande fru. Han välkomnar familjelivet och vill göra förändringar i tillvaron. Han känner sig inte längre kreativt tillfredsställd. Han ringer sin agent. ”Inga mer rom-coms.” Sedan väntar han. Rom-com erbjudandena fortsätter dock att ösa in. $5m, $8m, $14.5m för två månaders jobb. McConaughey tackar nej till allt. Han vägrar att ge filmindustrin vad de vill ha. 20 månader går. Han väntar. Han spelar svår. Plötsligt vänder det. Andra jobberbjudanden börjar trilla in. Regissörer så som Linklater, Soderbergh och Scorsese vill nu jobba med honom. Taktiken fungerade. Grönt ljus. Han överväger flera erbjudanden men utan direkt intresse ifrån regissörer och investerare så envisas McConaughey med att göra Dallas Buyers Club. Filmen blir en succé och McConaughey blir nominerad till en Oscar. Under Oscarsnomineringen visar HBO en av tidernas mest kritikerrosade deckarserier – True Detective, där McConaughey spelar polisen Rustin Cohle bredvid sin kompis Woody Harrelson. Serien blir den perfekta PR- och reklammaskinen för McConaugheys varumärkesresa och bidrar till att han vinner en Academy Award för bästa manliga huvudroll. Under en av presskonferenserna myntar han uttrycket ’McConaissance’ för att beskriva sin egen ompositionering. Han menar att en journalist kläckt uttrycket vid en tidigare intervju. I själva verket var det hans eget påhitt. En genialt PR-trick.

Lärdom: Hemligheten för att lyckas att uppnå sina mål, oavsett område, är fokus och uthållighet. Tar man genvägar för kortsiktig belöning lyckas man sällan långsiktigt. Låt heller aldrig sanningen stå i vägen för en bra historia.

Matthew McConaughey är en man vi alla kan inspireras av. Han har alltid har satt sin kreativitet och sin självutveckling först. Han visar mod, går sin egen väg, utmanar sig själv och bjuder på sina lärdomar ifrån sina succéer och misstag. Han har gjort många, men uppe på hästen igen vänder han dem snabbt till insikter och underhållande berättelser.

Just nu gör McConaughey färre filmer och ägnar mer tid åt skrivandet och som kreatör, bland annat som creative director på Kentucky-baserade Bourbonföretaget Wild Turkey och som brand ambassador på the Lincoln Motor Company.

Alright! Mr McConaissance ompositionerar sig igen.

Jesper Löfgren, client director, BerntzonBylund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.