Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

Vi måste prata om pitcher

Publicerad: 27 Juni 2017, 11:32

Linda Elers är opinionsbildare i Resumé.

Foto: Andreas Elgstrand

Reklambyråer ger bort allt för mycket gratis i pitchprocesserna. Vad ger det för signal, och vad finns kvar därefter? Det undrar Linda Elers, cd på M&C Saatchi.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerM&C SaatchiPitchLinda Elers

Först: jag älskar att pitcha. Bra pitcher är som om allt det roliga med jobbet koncentreras till en kort tidsperiod. Jag älskar utmaningen, att vara på tårna, att sätta mig in i ett nytt varumärke och de utmaningar det står inför. Att möta nya människor, försöka vinna deras förtroende och komma in från sidan med en utifrånblick. Att ta ut svängarna och satsa allt.

Men. Lika mycket som jag älskar att pitcha, tycker jag att det är dags för en förändring. För trots att några upphandlingar klarar att hålla en schyst balans, gör långt ifrån alla det. Och när ett byråsamarbete varar i genomsnitt i två–tre år, är det ett tecken på att det många gånger blir fel. Det kanske inte är så konstigt.

Pitchprocesser är oftast långt ifrån hur bra byråer jobbar till­ sammans med sina kunder. För i ett bra samarbete gör vi just det – samarbetar. Vi har en tät och öppen dialog och vet exakt vad kunden står inför för utmaningar. Vi förstår varumärket och har koll på alltifrån konkurrenter till mål framåt. Vi svarar på kundens brief med kreati­vitet och stämmer av under vägen så att vi löser rätt problem och landar rätt i tonalitet och uttryck.

I en pitchprocess handlar det i stället ofta om att gissa bäst. Som relativt nystartad har byrån jag är med och driver varit med i en del upphandlingar – dock inte så många som folk verkar tro. Vi blir ofta inbjudna, men är noga med vilka vi går in i. När vi gör det ger vi allt. Vi vinner förstås inte alltid, men vi går nästan alltid till final. Och vi vinner ofta – det syns inte minst på vår kundlista.

En känsla tilltar ändå: vi byråer bjuder på vårt guld. I vilka andra branscher görs det? När vi ger bort det vi vanligtvis säljer – vår hjärnkapacitet, vår kompetens, vår strategiska förmåga och vår kreativitet – vad har vi då kvar? När vi ger bort arbetade strategier och fullmatade kreativa koncept, har "smakprovet" plötsligt förvandlats till en gratis sjurät­ters avsmakningsmeny.

Så hur ska det gå till? Kanske som andra viktiga val. Hur bestämmer du vilken förskola ditt barn ska söka? Läs på, be om rekommendationer och referenser. Ha koll på branschen. Välj ut några aktörer som är intressanta, gå dit på besök, träffa människorna som du kanske ska ge ditt förtroende. Se vad de har gjort tidigare, om du blir imponerad, om det verkar vara en trev­ lig arbetsplats där folk mår bra – och, viktigast: känn efter om personkemin stämmer. Kanske behöver det inte vara svårare än så.

Jag älskar att pitcha. Men det är dags för en pitchrevolution.

Linda Elers
Creative director, M&C Saatchi

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.