Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

“Vi måste se på Norden som en gemensam marknad”

Publicerad: 2 juli 2015, 11:55

Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels, och Thomas Høgebøl, The North Alliance.

Norska, svenska, finska, isländska och danska företag riskerar att bli utkonkurrerade av utländska aktörer som erbjuder tjänster i Norden. Världen ser på Norden som en marknad, nu måste vi i Norden göra detsamma skriver Petter Stordalen och Thomas Høgebøl.


Ämnen i artikeln:

Thomas HøgebølNoaPetter StordalenNordic Choice Hotels

Åtta miljoner svenskar eller fem miljoner norrmän är ointressant för internationella företag och varumärken. Men tillsammans med våra nordiska grannar blir vi 25 miljoner och har har en gemensam bruttonationalprodukt jämförbar med Kanadas, vilket plötsligt gör oss intressantare. En större marknad innebär ökad konkurrens, men också större möjligheter. Trots detta ser vi förvånansvärt lite interaktion över de nordiska gränserna. Livet rullar på, med nationella kundlistor och fokus på svarta siffror på nedersta raden.

Norrmäns bristande intresse för utlandet kan bli spiken i kistan för många i norskt näringsliv, men även svenska företag har mycket att tjäna på att tänka nordiskt.

I de nordiska länderna har vi djupa ingenjörsrötter, en Facebook- och teknikbevandrad befolkning med stor designförståelse. Lägger man till bredbandspenetration i världens absoluta toppskikt och djupa plånböcker får man en perfekt sandlåda för att testa ny teknik och nya produkter. Och det är här problemet ligger. Globalt sett är Sverige Norge, Danmark, Finland och Island mer eller mindre att betraktas som nordiska kommuner. De nordiska länderna är intressanta som testmarknader, men inte som huvudmarknader. Utländsk branschmedia beskriver utmaningarna med att starta företag på följande sätt "Med en för liten hemmamarknad måste start-ups tänka globalt från dag ett".

Om vi inte kan tänka nordiskt, kommer utländska företag att tänka nordiskt åt oss. Kunderna kommer att kräva färre partners, som kommer att få mer ansvar, och de måste ha större och bredare kunskap och geografisk räckvidd. Vi kommer att behöva större företag om vi vill kunna möta internationella företags växande behov, men vi behöver också vara attraktiva, och kunna erbjuda relevanta utmaningar till de talanger som finns i Norden. Små bolag kommer som regel bara kunna överleva om de sitter på en absolut spetskompetens.

Idag är det fascinerande hur lite de nordiska länderna känner till varandra. Men skandinaver är mer lika än vi tror. En skandinav kan definieras utifrån tre adjektiv: ärliga,hederliga och med integritet. Det är en konkurrensfördel. Den platta struktur som nordiska företag har möjliggör också snabbare beslut. Som chefer för varsitt nordiskt bolag vet vi att norrmän, svenskar, finländare och danskar arbetar bra tillsammans. De skillnader som finns mellan oss är bara till fördel. Danskarna säger saker som de är - rätt ut. Svenskarna står för process- och möteskultur, medan vi norrmän är snabbare till att få saker att hända. Utmaningen är att få alla krafter att arbeta i samma riktning. Det kommer att vara helt avgörande med en kultur och ett ledarskap som präglas av nyfikenhet, och en förmåga att tänka över gränserna.

Den senaste tiden har utländska medier ägnat allt mer utrymme åt de nordiska länderna. Världen är nyfiken på norsk och svensk musik, dansk design och danska TV-serier och filmer, norsk arkitektur och svenska start-ups. Vi borde tillsammans hjälpas åt och förflytta fokus från de enskilda länderna till Norden. Northugs spurter och Zlatans skott! I världens ögon är vi alla vikingar, och vikingar är på modet. Svenska och danska skådespelare har öppnat dörren för norska, precis som svensk och dansk musik och arkitektur har varit avgörande för att öka intresset även för deras norska kollegor.

Detsamma gäller turismen. Turismen är en tillväxtbransch, men turisterna kommer inte att vilja tillbringa hela semestern i Norge, Sverige eller Danmark. Hela Norden ses istället som en destination, som kan erbjuda internationella varumärken som Jultomten, fjordar, norrsken, gejsrar och bastu-bad.

Vi kommer att se allt fler konsolideringar över gränserna. De som lyckas utnyttja möjligheten som nu finns, är de som kommer att lyckas i framtiden. Vi behöver fler nordiska styrelser, även om bolagen är norska, svenska eller danska. Och vi behöver ett bredare samarbete mellan staten och näringslivet - Nordiska rådet måste bli en tydligare drivkraft inom nordiskt näringsliv. Låt 2015 bli året då nordiska företag förbättrar konkurrenskraft genom att utnyttja möjligheter på den nordiska marknaden.

Thomas Høgebøl, The North Alliance
Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels

Fotnot: Artikeln har tidigare publicerats i den norska tidningen VG.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.