Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

"Vi riskerar att gräva vår egen grav"

Publicerad: 26 Mars 2009, 15:19

Få reklambyråer har vunnit så många priser i reklamtävlingar som Forsman & Bodenfors. Men det finns en stor fara med tävlingsivern, skriver byråns vd Erik Sollenberg.


Ämnen i artikeln:

Erik SollenbergDebattForsman & Bodenfors

Erik Sollenberg, vd på Forsman & Bodenfors

I torsdags morse var jag på ett frukostmöte hos Reklamförbundet. Ämnet för dagen var Regis branschundersökning och tävling Årets Byrå, där vi utsetts till en av vinnarna. Mötet började med en genomgång av resultatet där vi bland annat fick veta vad som är viktigt vid valet av reklambyrå. Svaret på denna fråga gjorde mig först generad. Sedan orolig.

Vi är en bransch som under de senaste åren har talat om behovet av att öka det upplevda värdet av det vi gör för våra kunder. Helst av allt vill vi flytta våra frågor högre upp i kundernas organisationer. Jag vet inte hur många gånger som jag har hört kolleger i branschen beklaga sig över vår situation i jämförelse med andra typer av konsulter. Att affärsjuristerna, managementkonsulterna och revisorerna har haft en positiv prisutveckling för sina tjänster – och dessutom lyckats få tillträde till den högsta ledningen i svenskt näringsliv – har för många i vår bransch tett sig orättvist. Varför har vi inte det? Regis undersökning ger åtminstone en indikation till varför.

På frågan om vad som är viktigt i valet av reklambyrå kommer ”affärsnytta” inte ens med. Högst värderas i stället ”personkemi”. Är det bara jag som tycker att det är märkligt och illavarslande? Jag tog för givet att det viktigaste vid valet av byrå var just förmågan att främja uppdragsgivarens affärer. Att göra nytta, kort och gott.

Om vår bransch någonsin ska värderas på det sätt som vi anser vara rättvist måste vi ta det vi gör på allvar. Vi måste i alla lägen försvara principen om att kreativitet har förmågan att skapa affärsnytta för våra kunder. Det är bara om den gör det som vi över huvud taget har något existensberättigande. All form av verklig innovation kommer ur lösandet av ett problem och inte ur en önskan om att vara nyskapande i sig.

Jag tror att vi i högre grad ska våga tala om relevans som det grundläggande kriteriet för en bra idé.
Vi måste avliva myten om att det finns en konflikt mellan kravet på affärsnytta och ambitionen att slå världen med häpnad med en nyskapande idé. Vi måste snarare bejaka det sambandet. Det sämsta tänkbara budskapet från vår bransch skulle vara att vi själva premierar idéer som är av marginell eller ingen betydelse för våra kunder. Ändå har vi faktiskt hamnat i ett läge där många byråer anser att det krävs kravlösa uppdrag för att leverera bra idéer och därigenom kunna vinna kreativa priser.

Forsman & Bodenfors har genom åren ofta utmärkt sig genom tävlingar. Priser är viktiga för oss. Men jag är samtidigt övertygad om att vår bransch i ivern att vinna priser riskerar att gräva sin egen grav. Den risken uppstår när ”den kreativa höjden” blir en frikopplad företeelse som inte har något med kundens problem att göra. När vi gör annonser som kanske vinner priser men som fullständigt saknar relevans för uppdragsgivaren, då har det helt enkelt ballat ur. Och då förtjänar vi knappast vare sig mer betalt eller större respekt inom svenskt näringsliv.

Jag hoppas verkligen att vi som bransch kan förändra bilden av oss själva. Att uppdragsgivarna i framtiden ska svara att det absolut viktigaste vid valet av en ny byrå är ”förmågan att leverera affärsnytta”. Annars vet jag inte riktigt hur det ska gå. Eller vem vi ska sälja alla våra kreativa och nyskapande idéer till.

Erik Sollenberg,
vd Forsman & Bodenfors

Vill du ge Erik Sollenberg svar på tal? Mejla din debattartikel till Tobias Rydergren.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.