Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Opinion

”Vi stod vid vägskälet innan corona, men corona har gjort det omöjligt att ignorera”

Publicerad: 27 Mars 2020, 08:16

Joel Lindefors och Anna Högberg på Futerra.

Foto: Pressbild

Läget är kritiskt, nästan alla företag känner det in i märg och ben. Men det är också en möjlighet. Genom den här krisen kan du hämta kraft för att göra ett skarpt strategiskifte, eller snabba på affärsstrategin som pushar er mot en hållbar utveckling. Det skriver Joel Lindefors och Anna Högberg på Futerra.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetCoronavirusetFuterra

Vi lever i en föränderlig tid. I en osäker tid. En tid när vi vet att tiden är knapp att vända klimatförändringarna, men utsläppen ändå hela tiden fortsätter att öka. En tid när vi ser hur ekonomin snabbt konsolideras och domineras av allt färre allt större företag. En tid när allt fler människor tvingas på flykt till följd av klimatförändringar som inte längre är ett hot utan en realitet. 

Vi lever i en tid med ett överskott av dystopier, även långt innan covid-19.  Samtidigt lever vi i en tid av exceptionella teknologiska möjligheter vars kapacitet ofta har en exponentiell utveckling. Vi lever i en tid där många stora företag förstår att om de ska kunna fortsätta skapa värde måste de se sig som en del av samhället. Vi ser konturerna av en kapitalism med ambition att växa upp och bli vuxen. 1900-talets kapitalism var en tonåring som inte tog ansvar för någonting, utan egoistiskt roffade åt sig. 

Precis som en tonåring är 2000-talets kapitalism tvungen att växa upp och börja ta ansvar för världen runtomkring sig, för att i en värld med skenande klimatförändringar och orättvisor kommer förutsättningen för göra några affärer överhuvudtaget vara usla. 

LÄS MER: Hans von Sydow: ”En lat marknadschef pausar allt”

Därför lever vi i vägvalets tid. Vi står vid vägskälet nu, vi gjorde det innan Corona, men Corona har gjort det omöjligt att ignorera. Det har visat hur sårbara globala leverantörskedjor är, vilken brist på resiliens och långsiktighet både systemet och enskilda företag har.

Corona är en ögonöppnare som visar var samhällets sårbarheter finns. Den sena kapitalismens effektiviseringsideologi har gjort att allt från sjukvård, till civilförsvar men också vanliga företag inte kan se längre än någon månad bort.

Corona är en ögonöppnare för den blottar behovet, men också möjligheten, av en gemensam sak. Gemensam för kvarteret, gemensam för företaget, gemensam för nationen, gemensam för jorden. Det blir uppenbart vad vi kan göra när vi agerar tillsammans. 

Tillsammans kan vi som företag inte bara ge världen en större resiliens utan faktiskt bygga en framtid som levererar högre levnadsstandard än i dag för alla. Om vi agerar rätt nu kan vi skapa en ekologisk utopi, där energi är ren och gratis. Där våra råvaruflöden är cirkulära. Jordbruket regenerativt. Där stora skogar binder ner den koldioxid som 1900-talets industrialism och modernism skapade och samtidigt säkerställer den biologiska mångfalden. Där vi bekämpat antibiotikaresistens. Där vi reser kors och tvärs över världen utan förstöra klimatet. 

Ett hypermodernt, teknologiskt samhälle där vi arbetar med istället för mot de ekosystem som är en förutsättning för mänskligt liv. Ett samhälle där vi säkerställer att de gigantiska värden som skapas i ekonomin kommer alla till del. En värld som slipper uppleva den första billionären. Ett samhälle där vi har globala etiska institutioner som satt spelreglerna för AI och säkerställer att den verkar för mänsklighetens och ekosystemens fördel.

Läget är kritiskt, och just nu känner nästan alla företag det in i märg och ben. Vi är inget undantag. Men det är också en möjlighet. Genom den här krisen kan du hämta kraft för att göra ett skarpt strategiskifte, eller snabba på affärsstrategin som pushar er mot en hållbar utveckling. Det här är vägskälet.

Joel Lindefors, change director och grundare Futerra Stockholm

Anna Högberg, vd och grundare Futerra Stockholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.