Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Viktigast att hålla koll på om digitalt och martech för svenska marknadschefen

Publicerad: 25 november 2021, 12:00

Resumés bloggare Martin Edenström ger oss ett novembersvep om allt martech och digitalt.


Ämnen i artikeln:

Martin EdenströmMartech

Dags för ett novembersvep om martech och det digitala för alla marknadschefer och övriga intresserade av en digital markandsbudget. Finns det för övrigt någon annan marknadsbudget dessa dagar?

Ett knippe novembernyheter som kan vara bra att känna till när du lotsar inhousekonsulten inom marketing transformation till kaffemaskinen. Eller när du behöver imponera med färsk kunskap (i samtal med C-levelvänner du inte träffat på 20 månader) under SIMEs nya martech-spår.

AI killed the Copywriter?
Är det dags för AI att gå från gimmick och icke-lönsamma chatbottar till att faktiskt spotta ur sig smart och kostnadsbesparande content? Det tycker innovativa Unbounce som tagit fram produkterna Smart Copy och Smart Builder. Den förstnämnda erbjuder AI-robotcopy på ”GPT-3” nivå. I 45 olika kanaler kan budskap anpassas och omformuleras. Med en människas tonalitet och kreativitet . Den optimeras därefter löpande fram för att besluta sig för budskapet med högst konvertering. Är detta tekniken som mattar av alla ständigt växande svenska inhouseteam?

”No-Code byrå” en ny byråtyp
WordPress-utmanaren Webflow är en så kallad ”no-code” produkt vilket gett oss de första svenska ”No-code byråerna”. Byråer mer fokuserade på att designa med mus och touch, snarare än att skriva kod, med Webflows fina designmöjligheter. Stormfors tar trenden hela vägen och helfokuserar på området.

Fler marknadsavdelningar förses med e-handelsteam
D2C e-handeln (direkt till konsument), en av de största kanaltrenderna under pandemin, visade sig inte sällan hamna på marknadschefens bord. Detta då e-handeln i sin natur var mer snabbrörlig och martech-relaterad (molnbaserade, mindre plattformar). Till skillnad från de mer omfattande klassiska IT-projekten. Trenden verkar fortsätta. Företag som If berättar de lägger en ny e-handelsenhet nära egna martech-teamen.

Kompetensbristen på IT-bubbelnivå
Under dotcom-boomen fanns det ett rykte att hemlösa togs in för att under några veckor skolas om till HTML-proffs. Vi är nästan där nu. Salesforce vill lösa kompetensbehovet genom att via partners på några veckor snabbt omskola juniora förmågor. Allt via egna omfattande utbildningsprogrammet Trailblazers snabbkurser.

Google Business företagsprofil viktigare än hemsida
Är det tydligt och bra på sökresultatsidan med en välskött Google Business företagsprofil så blir hemsidan mindre viktig. Det anser Sverigeaktuella Mobal som även menar att profilerna redan ersatt hemsidan. De påstår även att 6 av 10 företag kan göra något bättre av sin Googleprofil.

WeWork tömt på byråer
Svenska WeWorks lockpriser fick ett antal Stockholmsbyråer (Star Republic, Cloud Nine, Leadfront m fl) att skriva upp sig och flytta in vid den ståtliga lanseringen. Nu visar det sig att nästan samtliga lämnat. Andra co-workingspaces och ”vanliga” kontor verkar vara det som gäller efter utflytt.

Populär huvudlös e-handel får marknadsavdelningsvänligt huvud
Huvudlöst är inte helt huvudlöst i höst. Troligtvis hälften, om inte mer, av alla affärer inom innehåll och e-handelsplattform idag rör området ”headless”. Äntligen dyker även gränssnitt och redaktionell vy upp för oss marknadsförare i lösningarna. Genom förvärv. Mångmiljardbolaget och e-handelsledaren Commercetools har just lagt några miljarder på att köpa till sitt stöd. Förvärvade Frontastic har svenska anknytningar.

Martin Edenström

Mer intresserad av martech?

Den finns i nummer åtta av Resumés magasin, som innehåller ett stort reportage om svindyr martech till spillo. Dessutom synar vi effekten av #kavlaupp.

 

Ämnen i artikeln:

Martin EdenströmMartech

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.