Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Opinion

Mikael af Kleen: ”Viktigt att förstå hur konsumenterna tänker även kring drivmedel”

Resultatet i tävlingen Sveriges Grönaste Varumärke visar att det inte bara handlar om vem som har störst mediebudget, det skriver Mikael af Kleen på Differ i ett svar på kritiken från Anna Högberg.

Publicerad: 28 februari 2022, 09:39

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Pressbild


Ämnen i artikeln:

DifferFuterraHållbarhetNyheter

Målet med Sveriges Grönaste Varumärke har alltid varit att lyfta goda exempel och inspirera till förändring.

Alla som följde årets prisutdelning av Sveriges Grönaste varumärke på Norrsken i Stockholm kunde höra branschvinnaren Vattenfall presentera hur de arbetar för att nå ett fossilfritt liv inom en generation. Blocket berättade om deras syfte och hur det bidrar till omställningen mot ett mer hållbart samhälle. Tesla presenterades som totalvinnare trots att de har få kunder i Sverige jämfört med de övriga stora biltillverkarna. I undersökningen rankas Blocket högre än Ikea och Selpy rankas tydligt högre än H&M. Sammantaget visar detta på en medvetenhet bland svenska konsumenter och att en stor mediebudget inte betyder allt.

LÄS MER: När ska vi sluta tävla om vem som ljuger bäst?

Samtidigt förstår vi att människors attityder i en undersökning inte alltid speglar hela verkligheten. Företag måste göra enorma omställningar för att bli hållbara på riktigt. Men varje steg i rätt riktning är viktigt och kortsiktighet kommer att genomskådas i det längre perspektivet.

Borde undersökningen inte utesluta exempelvis drivmedelsbranschen? Nej. Drivmedelbranschen behövs och är en viktig del i samhällets totala omställning. Även Miljöpartiet anser att fossila drivmedel behövs fram till 2030. I den nyligen släppta rapporten, Sveriges Grönaste Varumärke 2022, ger konsumenterna drivmedelsbranschen lägst betyg av alla branscher. Med rätta. Personbilar står idag för en femtedel av de svenska klimatgasutsläppen. En grön omställning av drivmedelsbranschen har stor potential att bidra positivt till samhällets totala omställning mot nollutsläpp. Därför att det är högst relevant att förstå hur konsumenten tänker om drivmedel.

Rapporten visar att ett högt pris på en vara eller tjänst, tätt följt av bristen på kunskap, är den största anledningen till att vi inte gör hållbara val. För oss som dagligen arbetar med att stärka varumärkens position och att skapa hållbar tillväxt är en god förståelse för konsumenters uppfattning centralt. Att vara lyhörd, ger företag unika förutsättningar att nå fram med sina hållbara budskap. För ett företag som tänker rätt och gör allt rätt, men inte uppfattas därefter kommer tyvärr få det svårt. I synnerhet då en av utmaningarna är just människors låga betalningsvilja vid hållbara val.

Med ovan sagt önskar vi i framtiden inte bara utse Sveriges Grönaste Varumärke utan också ”Sveriges Grönaste Företag”, en undersökning som också väger in rapportbaserad fakta. Under det avslutande föredraget under prisutdelningen presenterade Differ också en ny modell där ”grönhet” mäts i tre perspektiv: Uppfattning (varumärke), fakta (redovisad påverkan) och ambition (exempelvis en netto noll-strategi).

Vi är övertygade om att framtiden tillhör de företag som, precis det som Anna Högberg skriver, tänker rätt, gör rätt och ser till att detta uppfattas av kunderna!

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Mikael af Kleen

affärsutvecklare, Differ

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.